Siirry pääsisältöön

Luoteis-Viro pyörällä - raunioita ja majakka Haapsalussa (päivä 4).

Aamulla keli oli tuulinen ja sateinen. Päätimme jättää väliin suunnitellun vierailun Hiiumaalla ja ottaa päivä rennosti Haapsalussa. Kovalla tuulella riskinä oli, että lautta ei kulkis ja emme pääsis illalla pois saarelta.

Aamu alkoi siis rennosti gooletellen mitä Haapsalusta löytyy ja pälyillen ikkunasta josko se sade lakkasi. Avokki sai nopeasti kartoitettua joitakin hyvältä kuulostavia kohteita suhteellisen läheltä. Kymmenen paikkeilla sää selkeni ja hyppäsimme pyörän selkään. Suuntana oli Pullapään ulkoilualue.

Alkuun poljimme kohti  satamaa josta lautat Hiiumaalle lähtee. Tie oli vanhaa rautatienpohjaa, eli erittäin suora ja tasainen. Matka taisi taittua vähän liiankin sukkelaan ja poljimme liian pitkälle. Lähdimme sompailee metsäteitä pitkin oikeaan suuntaan, koska emme halunneet ajaa takaisin. Olis ehkä kannattanut, reitit muuttuivat aika eksoottisiksi ja lätäköiseksi. Onneksi nuo tielle muodostuneet lammikot olivat kirkasvetisiä ja liuskekivipohjaisia, joten ei tarvinnut pelätä uppoamista mutaan. Syyvyyttä lätäköillä oli polkimiin asti. Taluttaa ei voinut... koska se penkka oli pehmeää sammalta.

Lätäkön ylitystä
Reitin varrelta löytyi lätäköiden lisäski myös jotain neuvostoarmeijan bunkkereita. Ajeltuamme alueen läpi suuntasimme eräälle karttaan merkitylle majakalle. Se majakka ei ollut hääppösen näköinen ja siellä tuules ihan sikana. Maisematkin oli lähinnä kaislikkoa ja ranta täynnä rääkyviä lokkeja.

Majakka
Toki se polkemamme reitti majakalle oli mielestäni kaunis, eli tiivistä metsää tien molemmilla puolilla.

Majakkaa hienompi nähtävyys oli Ungrun kartanonrauniot. Tai tuos tais olla jo ihan oikea linna aikoinaan.

Ungrun kartanorauniot
Kävelimme linnassa ja sen ulkopuolella. Infotaulun kuvien perusteella tuo on ollut todella hieno linna.

Kuva raunion sisältä
Ungrusta suuntasimme vielä Haapsalun keskustaan ja rantapromenadille. Promenadi on kuulemma heinäkuussa aina tupaten täynnä turisteja. Ei kyllä ollut...

Haapsalun rantapromenadilla ei ollut ruuhkaa
Promenadin pääässä oli näköalatorni ja siellä hengailimme odotellen sadekuuron ohi menemistä. Kuuro ei kuitenkaan lakannut, joten pinkaisimme pyörällä "pääkadulle" ja syömään. Ruokailun jälkeen kävimme vielä toisen kerran keskustan linnaraunioilla ja räpsimme tällä kertaa jopa pari kuvaa.

Haapsalun luostarikirkko... tai jotain...
Kävimme vielä kaupassa ja totesimme että Virossakin tulee aina välillä näitä pieniä "kulttuurishokkeja". Viime vuonna Kaubamajan vodkamaistajaiset jäi ikuisesti mieleen. (En siis silloin tajunnut että se maistiainen oli vodkaa ja vetäsin ykkösellä alas. Oli muuten ihan jäätävän pahaa.) Tällä kertaa ihmettelimme kaupassa näitä valmiiksi lasissa olevia vodkapaukkuja.

Vodkapaukkuja
Lisää ihmeteltävää sain kaupasta ulostullessa, kun yks hemmo tyhjensi litran vodkapullon urheilujuomapulloon. Otti siitä "vesipullosta" huikan ja lähti polkee. (Alunperin olimme kinnittäneet huomion tähän hemmoon vain koska hänellä oli samanmerkkinen pyörä kuin minulla.)

Illallisella mä kuitenkin vodkan sijaan otin ruokajuomaksi ison lasillisen punaviiniä.

Punaviini ei tosin auttanut yhtään tuohon mun sateessa pörröttyneisiin hiuksiin.