Siirry pääsisältöön

Ummikot Aasiassa 2016 - Sandiolingin reitti

(Huom! Tämä postaus on pitkä... siis todella pitkä)

Avokki oli bongannut jostain mielenkiintoisen patikkareitin noin tunnin junamatkan päässä Taipeista. Sunnitelmissa oli parin tunnin tarpominen merkittyä reittiä pitkin. Matkan varrella olisi useita vesiputoksia ja kaunista metsää. Keli oli hieman sateinen, mutta tietenkin lämmin. Olin tunohtanu sadeviittani hotellille, mutta se ei menoa haitannut....varsinkin kun sadekuurot lakkasivat puolenpäivän jälkeen.

Reitin alkupää löytyi helposti ja reitti vei ylöspäin aika jyrkästi. Polku oli ihan hyväkuntoinen, mutta hieman märkä ja liukas. Taiwanin vihreys oli minulle ihan uutta ja viikonkin jälkeen se pääsi aina yllättämään. Kaikki oli vihreää, siis todella vihreää. Tämänkin päivän jälkeen kamerassa oli useita kuvia kasvillisuudesta.

Kaikki vihreän eri sävyt
Ensimmäinen vesiputous tuli vastaan todella nopeasti.

Alunperin käyttämämme reitti oli muodostunut vuosisatojen saatossa, kun ihmiset liikuivat kylästä toiseen. Reitti oli aktiivisessa käytössä nytkin. Moni vastaantulleista oli sellaisia harmaahapsisia eläkeläisiä (päiväkävelyllä). Olispa itsekkin sit joskus yhtä hyvässä kunnossa. Reitti oli varmanakin hiljattain kunnostettu ja kaikki näytti niin uudelta ja ehjältä... ainakin alkuun
Riippusilta pienen puron yli
Sateista johtuen, vesiputouksissa oli paljon vettä. Nämä vesiputoukset olivat todella upeita ja saimme ihastella niitä kaksistaan.

Putouksen pohjalla oli yllättävän kova tuulenvire. Siellä oli mahdoton kuvata, koska linssi oli täynnä tippoja silmän räpäyksessä.

Vesiputousten ihailun lomassa tuli myös kiivettyä myös muutama porras... onneksi osa oli sitä vanhaa reittiä ja tarjolla oli vaihtoehtojakin.

Vanhat "portaat" - ei käytetty näitä
Uudet "portaat" - näitä käytettiin

Jos niitä kaikkia nyt voi portaiksi kutsua

Korkeuserot oli aika huimia ja polut kapeita. Alla olevassa kuvassa, on suora pudotus alaspain n. 30 cm  kengästäni oikealle. En ihan oikein ymmärrä mitä teräsvaareja ja mummoja tällä saarella asuu, mutte he kävelivät ihan kepeästi ja huolettomasti tuosta.

Reitti haarautui aika pian vesiputousten jälkeen ja merkattu reitti loppui. Tai siis merkkejä oli useita....

Kännykässä ei ollut kenttää, joten emme pystyneet siitäkään tarkistamaan karttaa tai sijaintia. Vastaan tulleet paikallisetkaan eivät osanneet sanoa mihin suuntaan meidän pitäis mennä. Ilmeisesti moni käveli reitin edestakaisin tai sitten kysyimme väärin.... No lähdimme sitä isompaa tietä pitkin.

Päädyimme seuraamaan Houtongin asemalle vieviä kylttejä, koska sinne oli vain 4000 m. Virhe! Se kyltissä mainittu etäisyys oli pakko olla 4000 m linnuntietä, koska seuraavat 10 kylttiä näytti samaa 4000 m.

Tarvoimme ylös ja alas lukemattomia mäkiä, portaita ja muutaman puron.

Uimme joessa ja söimme ainoaksi evääksi ottamamme banaanit... meillähän oli tarkoitus kävellä vain pari tuntia. Onneksi oli ottanut varuilta vähän enemmän juotavaa mukaan...Pientä turhautumista alkoi tulla ja kohta olis pimeääkin.

Yllättäen avokki alkoi pomppimaan,viuhtomaan ja huutamaan. Mä oli varma että käärme oli hyökännyt kimppuu, mutta se olikin kämmenen kokoinen hämähäkki. En ole ikinä nähnyt niin isoa hämähäkkiä.

Lopulta viittojen etäisyydet alkoiva laskemaan ja näytti siltä että olimme saapumassa jonnekkin.

Ja polku alkoi laskeutumaan ja nousuja ei enää ollut.

Lopulta olimme lähtemämme joen uomassa.

Pysähdyimme ensimmäiseen kahvilaan syömään. Paino tässä asiassa oli tuolla sanalla kahvi. Sieltä ei saanut mitään suolaista, joten söimme jotakin hedelm-jäähile jälkkäriä. En ole varmaan ikinä syönyt mitään niin hyvää jäähile-ruokaa nälkääni. Nälällä saattoi olla osuutta asiaan...

Kylään johon saavuimme, oli vanha hylätty kaivoskylä. Rakennukset olivat sen mukaisia.

Kylä oli tunnettu myös kissoistaan, selvisi meille jälkeenpäin. Ihmettelimme kyllä miten siellä oli niin paljon kissoja. Niitä hengaili ihan kaikkialla.

Ruokaa tästä kylästä ei saanut, tai sitten ruokapaikat olivat sulkeutuneet. Joten huristelimme nälkäisinä junalla Taipeihin asti. Hotellille palattuamme kävimme nopeasti suihkussa ja seuraavaksi suuntasimme Mongolialaiseen buffettiin ahmimaan. Tästä lisää myöhemmin.

Suositut tekstit

Ummikot Aasiassa 2016 - Taiwan ja ruoka

Taiwanissa ruoka oli aina todella hyvää ja useimmiten myös halpaa. Tämän lisäksi se ruoka sopi mun vatsalle todella hyvin. Sytojen jälkeen vatsa on välillä esittänyt omia protestejaan turpoamalla, mutta tällä reissulla ei ollut mitään muita ongelmia kuin se yksi ilta Kaoshiungissa. Avokkikin sanoi että vatsa on ollut yllättävän hyvässä kunnossa. Ruoka ei ollut tulista, tai ainkaan liian tulista meille kummallekkaan... vaikka mausteita siinä toki oli.  Ruuan tilaaminen tuotti harvemmin ongelmia. Usein ruokalistoissa oli englannin kieliset käännökset, joskaan ne niissäkin oli käytetty varmaankin google-translatea. Vaihtoehtoisesti ruokapaikat saattovat erikoistua vain yhteen asiaan esim. Beef-noodlesiin (nautaa ja nuudeleita) ja silloin sen paikan nimi oli myös Beef-noodle. Beef-noodels Taiwanissa tuli testattua myös monta uutta ruoka-ainesta. En esimerkiksi ikinä aikaisemmin ole syönyt kokonaista friteerattua rapua (hampurilaisen välissä). Ei se mikää makuelämys ollut, mutta

Ummikot Aasiassa 2016 - Junalla Hualienista Taipeihin

Junaliput kannattaa Taiwanissa ostaa mahdollisimman aikaisin. Tämän opimme, kun Hualienissa ostimme lippuja Taipeihin. Lähtö oli lauantaina ja olimme ostamassa lippuja pari päivää aikaisemmin. Hualienin ja Taipein välillä on useita junavuoroja päivässä, joten emme arvaanneetkaan että kaikki paitsi yksi junavuoro oli täyteen buukattu. Tästä junasta saimme junan kaksi viimeistä vapaata paikkaa. Junalippu Junamatka Hualienista Taipeihin kesti muutaman tunnin. Avokki ja minä istuimme eri vaunuissa. Ihailin myös alkumatkasta rannikon vehreyttä ja marmoriseinämiä. Minä istuin jonkun turistioppaan vierellä koko matkan ja juttelimme siinä kaikenlaista.  Matka kului rattoisastati siinä jutustellessa ja taisin torkahdellakin.

Ummikot Aasiassa 2016 - Liuqiun saari (Taiwan)

Aamu alkoi aika ankeasti. Aamupalalla söin lähinnä paahtoleipää, kun mikää muu ei maistunut. Lepäilin vielä aamupalan jälkeen pari tuntia ja sitten aloin taas olla elävien kirjoissa. Sillä aikaa avokki oli suunnitellut helpoimman mahdollisen siirtymisen Liuqiun saarelle menevälle lautalle Dong gangin satamasta. Hotellin respa siis tilasin meille taksin, jonka maksoimme hotellilla. 45 minuutin matka maksoi n. 30€. Dong gangin lauttasatamaan päästyämme tarkoituksena oli ostaa liput. Passi olis kuulemma pitänyt olla mukana, mutta onneksi lompakosta löytynyt ajokortti kelpasi myös. Meidän ajoitus oli aika kohdillaan, koska lautta lähti melkein heti matkaan. Lauttamatka kesti n. 25 minuuttia. Heti satamassa vuokrausfirmojen edustajat piirittivät meidät. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, etteivät he puhuneet englantia ja me emme vieläkään puhuneet sanaakaan kiina. Tarkoituksena oli vuokrata polkypyörä, mutta saimme allemme 500 Taiwanin dollarilla (~15 €) kaksi sähköpyörää. Koska ki

Ummikot Aasiassa - Hong Kongin nähtävyydet osa 2

Paluumatkalla kävimme sitten katsomassa The Peakin (elikä vapaasti suomennettuna Huippu) on Hong Kongin ykkösnähtävyys. Se on siis korkea kukkula, jonne pääsee vinolla "ratikalla" ja se ratikka oli välillä yllättävän vinossa. Tämä ratikkasysteemi oli aika huonosti järjestelty tai siis sinne on ihan järkyttävän pitkät jonot. Jos haluaa mennä huipulle vain katsomaan maisemia, niin paikallisella julkisenliikenteenlipun arvolla (Octopus-card) pääsee jonon ohi. Emme siis tienneet tätä ja jonotimme tovin... Paikka on ihan näkemisen arvoinen ja ainakaan aamulla siellä ei ollut ihan hirveästi ruuhkaa. Kuva kaupungin puolelle Kukkula toimi selkeästi tilanjakajana. Toisella puolella oli kaupunkin pilvenpiirtäjineen ja toisella puolella vain metsää. Tuolla olisi kuulemma ollut myös paljon patikkareittejä, mutta meillä ei ollut aikaa siihen.  Ensi kerralla sitten. Se kukkulan toinen puoli Toinen jännä nähtävyys oli Kowloonin rannasta näkyvä valoshow. Meidän kamer

Ummikot Aasiassa 2016 - Maokongin teeviljelmät

Viimeinen päivä Taiwanissa käytettiin Maokongin teekukkuloille. Kukkuloille pääsi kätevästi gondolilla. Tämä oli ehdottomasti pisin gondoliajelu, jolla olen ikinä ollut.    Matkalla oli kolme välipysäkkiä ja tietenkin se päätepysäkki. Näkymät oli tietenkin mahtavat ja erittäin vehreät Vehreyttä sai myös ihailla suoraan alaspäin, koska gondoleissa oli läpinäkyvä lattia. Huipulla sitten ihmeteltiin tovi että mitä tehtäis. Päätettiin vuokrata päheät sähköpyörät. Mä otin pinkin. Huristeltiin edestakaisin alueella ja käytiin myös pienellä kävelyllä jonnekin huipulle. Ei sielä mitään nähnyt kuin vihreän seinämän... koska sitä kasvillisuutta oli niin paljon. Teeterasseja oli siellä täällä tietenkin. Käytiin myös tietenkin teehuoneessa. Juotiin tietenkin teetä, mutt myös hedelmä jäähilejuomia. Mä join tietenkin mangoa ja avokki otti jotain vihreää. Sähköpyörillä sai tehokkaasti ihalitua maisemia, mutta maasto oli aikaisempia kohteitamme ehkä h