Siirry pääsisältöön

Portugal - Evora ja Serpa (päivä 2)

Tokana päivänä (maanantai) jätettiin ihana Lagoaksen hotelli taaksemme ja suunnattiin kohti kaakkoista Portugalia. Luovimme sujuvasti ohi Lissabonin motareiden aamuruuhkan ennen aamu ysiä. Liikennettä oli paljon, mutta lähinnä vastakkaiseen suuntaan.

Lissabonin "Golden Gate"
Lissabonin ruuhkat taakse jätettyämme ja navigaattorin sanoessa että seuraavat 75 km ajetaan suoraan, niin avokki siirtyi kuskin paikalle. Mä räpsin apumiehen paikalta paljon matkakuvia ja nautin vain olemisesta. Välillä vähän satoi, mutta sitten taas paistoi aurinko. Vaihdettiin sitten taas kuskia, kun navigaattori ilmoitti ekasta liikenneympyrästä ennen Evoran kaupunkia. Portugalissa on muuten järkyttävä määrä liikenneympyröitä!

Matkalla Evoraan

Evora oli pieni söpö kaupunki. Kaupungin erikoisuudet olivat luukappeli ja akvedukti. Kappelissa oli todella pahasti remontti kesken ja akvedukti oli keskellä pusikkoja... Joten kuvasaalis jäi aika pieneksi. Sadekuurotkin tosin saattoi hieman latistaa kuvausintoa.

Luukappeli
Ruokapaikan löytäminenkin Evorassa oli hieman haasteellista -kaikki oli kiinni pääsiäisen takia. Päädyttiin sitten syömään ankeaa pizzaa ja lasagnea. Pizzapaikassa tajusin, että farkkuni ovat revenneet. Edellisen päivänä  kiipeilimme parin kiviaidan yli ja silloin taisi hieman lahje jäädä kiinni... Ajaessamme ulos Evoran kaupungista kohdalle osui sopivasti SportsDirectin kauppa ja ostin sieltä kahdet "farkut" = ongelma ratkaistu.

Puolen päivän aikoihin jatkoimme ajamista kohti Serpan kylää. Yöpymispaikkana oli sympaattinen ja erittäin huokea Pulo do Lobo. Kävelimme ympäri kylää ja jäimme ihailemaan tästäkin kylästä löytyvää akveduktia. Tämä akvedukti oli tosin hieman hienompi kuin Evorassa.

Akvedukti
Risteyksessä akveduktin lähellä hengaili paljon eläkeläisiä rivissä ja ihmettelimme asiaa. Eka ajattelimme, että täällä on joku eläkeläisten kokoontumispaikka... sitten sinne alkoi kerääntymään myös lapsiperheitä. Päättelimme, että kohta jotain varmaan tapahtuu ja jäimme odottamaan. Pian erään nurkan takaa tuli kulkue jeesuspatsaiden, pappien ja marssiorkesterin kera.

Pääsäiskulkue, nää tekee tätä kuulemma joka päivä pääsiäisen aikana.

Kulkue kulki pitkin kylää ja en ihan tiedä minne se koko homma lopulta päättyi. Jossain vaiheessa he olivat keskusaukiolla, mutta sitten kulkue vain katosi. Meillä alkoi olla jo kova nälkä tässä vaiheessa ja kellokin oli jo aika paljon. Kävelimme ympäri kylää, mutta emme löytäneet ainuttakaan auki olevaa ravintolaa. Ilmeisesti toinen pääsiäispäivä ei ole kovinkaan otollinen aika pitää ravintolaa auki pikkukylässä. Onneksi kylässä oli tivolin yhteydessä jotain ruokakojuja ja saimme sieltä vatsantäytettä hot dogin ja pitakebabin muodossa.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...