Siirry pääsisältöön

Saarihyppelyä Kreikassa - Lauttamatkat

Mietin pitkään miten tämä reissun nimeäisin. "Saarihyppelyä" emme varsinaisesti harrastaneet, koska kävimme vain kahdella eri saarella. Toki lautat pysähteli useammalla saarella - eli periaatteessa olen nähnyt myös esim. Sifnoksen sataman. "Saarihyppelyä Kreikassa" tuli nyt nimeksi, koska se oli tämän reissun "suunnittelu"-taulukon nimi.

Ja sitten asiaan!

Käytimme kahden eri varustamon matskustajalauttoja  - Aegean speedlines ja Hellenic Seaway. Kaikki matkaliput varasimme etukäteen varustamoiden omilta sivuilta. Matkatoimistojen sivuilla hintaan on aina lisätty välityspalkkio, mutta varustamoiden sivuilla ei. Eli varustamoilta tilattuna, liput saa vähän halvemmalla.

Lautta Serifokselle
Laivat olivat aika saman tasoisia ja ei suurempia eroja palveluissa. Molemmilla laivolla oli jokaisella matkustajalla omat istuimet, eli ei tarvinnut hengailla tai etsiä vapaata paikkaa. Katamaraani kulkee vähän nopeammin, mutta matka saatta olla hieman töyssyisempää kuin autolautalla. Maksullinen Wifikin löyty, mikä oli ihan kiva.

Laivaan nousemin oli ainakin tuolla autolautalla ns. hallittua kaaosta. Siellä oli monta äijää huutamassa ja huitomassa ihan sikana. Laivaan mentiin samaa ramppia kuin autotkin. Laivaan meno ja sieltä ulostulo meni aina todella nopeasti. Eli suomilautat vois ottaa vähän mallia tästä menosta.

Kotimatka alkaa
Isompia kämmejä meille ei käynyt laivamatkojen kanssa. Menomatka Serifokselle oli aika töyssyinen ja mulle tuli todella paha olo. Onneksi matka kesti vain 1½ tuntia, joten sen vielä kesti. Muilla laivamatkoilla reissaaminen oli sitten huomattavasti tasaisempaa.

Jos merimatka ei innosta, niin ainakin Miloksen saarelle pääsee suht halvalla myös lentäen.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...