Siirry pääsisältöön

Kevätloma 2016 - Brysselin keskusta

Kuten kaikki varmaan tietää, niin juuri ennen pääsiäistä Brysselissä tapettiin pommi-iskuissa useita ihmisiä.

Pörssinaukio ja muistokukat
Mä olin ajatellut että Brysseli olis palautunut normaaliin 1½ viikkoa myöhemmin, mutta ei... Ensimmäisenä juna-asemalla oli vastassa tusina sotilaita rynkkyjen kanssa.

Poliisi ja armeija oli näkyvästi esillä katukuvassa.

Puolet metroasemista oli suljettu samoin maan alla olevia ratikkapysäkkejä. Tämä vaikeutti huomattavasti liikumista kaupungissa, varsinkin siinä vaiheessa kun ei teidetty mitkä pysäkit on auki ja mitkä kiinni. Tämän takia tulopäivänä "yhden pysäkin välin"-pituisen matkan liikumiseen meni tunti.

Vaikka tämä kaikki aluksi tuntuikin oudolta, niin siihen tottui todella nopeasti ja se oli lopulta ihan täysin normaalia että käsilaukku tarkastettiin kun meni kauppakeskukseen. 

Amsterdamiin verrattuna Bryssel oli todella rauhallinen kaupunki. En tiedä sitten kuinka paljon nuo pommi-iskut vaikuttivat ihmisten käyttäytymiseen. Kaupungissa oli todella helppo suunnistaa. Kävelin siellä reilut kaksi tuntia (~ 7 km) yksin katsomatta kertaakaan karttaan ja löysin ongelmitta takaisin hotellille. (Avokki oli siis kiertelemässä levykaupoissa). Brysselissä on paljon nähtävää ja katseltavaa. Tässä oli vain ne mun reissun mieleenpainuvimmat asiat.
Kasvitieteellinen puutarha
Kaupungissa oli paljon erilaisia patsaita. Kuulusin on kaiketi Manneken Pis, mutta tälle on olmassa vaihtoehto. Avokki luotsas mut tälle patsaalle, kertomatta mitä siellä oikein on. Vain että siellä on kaupungin hienoin patsas. Ja niinhän se olikin (meidän mielestä)! 


Zinneken pis
Tällainen löytyi myös markkina-aukiolta (koiraa rapsuttava mies)


Tuli ehkä muutenkin räpsittyä enmmän kuvia patsaista kuin rakennuksista.
Don Quijote
Bela Bartok (Google tiesi tämän, minä en)
Brysselin keskustasta löytyy paljon samanlaisia rakennuksia, kuin muista Euroopan pääkaupungeista. Ehkä se kuinka paljon eri tyylisiä rakenuuksia sieltä löytyy oli minulle yllätys - osa muistutti Berliiniä, osa Prahaa ja toiset Pariisia.


Kävimme parissa museossakin - ilmailusmuseossa sekä musiikkimuseossa. Wienin musiikkimuseo oli kyllä parempi, mutta oli tämäkin ihan jees. Ilmailumuseo oli myös ihan kiva ja siellä oli paljon nähtävää.


Mieluisin kokemus mulle oli kuitenkin tutustuminen paikalliseen olutpanimoon. Olutpanimon nimi on Cantillon ja siellä pannaan lambic-olutta. Siellä on "opastettukierros", jossa oppaana pieni lehtinen. Paikan saa kiertää omaan tahtiin ja kuvia saa räpsiä niin paljon kuin haluaa. Ainoa ehto on ettei riko mitään.

Joku oluenvalmistamiseen tarvittava kapistus
Oluttynnyreitä
Kierroksen päätteeksi sai maistaa kahta eri olutta. Mä maistoin ja avokki joi sitten loput. 

Maistiaiset
Mä en oikeasti tiennyt mitään oluesta, kun en siitä edelleenkään tykkää. Nyt mulla on jonkinlainen arvaus prosessista sentään.

Kommentit

  1. Det ser ut som en fin stad! En byggnad på dina bilder liknar faktiskt Brandenburg Tor som finns i Berlin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...