Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Junailua rannikolla (8. päivä)

Päivä valkeni pilvisenä ja totuttua viileämpänä. Söimme aamupalan kaikessa rauhassa ja pesin vielä koneellisen pyykkiä.

Aamupäivällä suuntasimme läheiselle Vecakin asemalle. Olimme hyvissä ajoin asemalla, joten odottelimme junaa tovin ja ihmettelimme asemakissan lisäksi myös metsäpalo varoitus-kyltin vieressä olevaa punkkivaroitus kylttiä.

Vecakin asemakissa
Punkkivaroitus
Juna tuli ajallaan ja kipusimme junaan. Tällä kertaa se oli hieman kevyempää, koska suurin osa tavaroista jäi tietenkin majapaikaan. Junassa oli tällä kertaa myös telineet pyörille

Junailua
Ensimmäinen kohde oli polkupyörämuseo. Tämä on erään intohimoisen fillariharrastajan pitämä museo. Sisäänpääsy maksoi muutama euron ja museon omistajan poika kertoili meille eri pyöristä. Kaikki pyörät oli löydetty Lativasta ja niitä pyöriä oli ihan hirmuinen määrä - kilpapyöriä, tandemeja, venäläisä ja saksalaisia armeijan fillareita sekä itse tehtyjä puisia pyöriä.


Mä olin vähän alkuun "vähemmän innokkas" kyseiseen museon suhteen, mutta kun avokki välttämättä halusi... niin mentiinhän me sinne. Museo ylitti ehdottomasti mun odotukset ja jos näillä nurkilla pistäytyy ja pyörät kiinnostaa edes vähän. Niin kannattaa ehdottomasti käydä!!!

Saulkrasti on tietty myös rantakaupunki. Päivä oli tuulinen ja se ranta oli aivan upea. Melkeinpä upeampi kuin Vecakissa.

Saulkrastin ranta

Tasapainoilua

Puut eivät olleetkaan ihan niin tukevia, kuin kuvittelin
Onneksi noi mun kengät ei märkänäkään tunnu märältä ja housuillakin on sama ominaisuus

Saulkrastista suunnatiin junalla Riikaan ja samalla tuulinen ja pivlinen keli käännähti kauniiksi ja aurinkoiseksi. Käytiin teellä ja pyöräiltiin päämäärättömästi ympäri kaupunkia. Kaupunki näytti paljon kauniimmalta aurinkoisella kelillä, kuin silloin helmikuussa loskakelillä.

Riika

Riikaa
Käytiin illalla syömässä Folk klubissa, koska helmikuussa se ruoka oli ihan mielettömän hyvää. Oli se hyvää nytkin, mutta ei ehkä ihan niin hyvää kuin muistin. Vaikka Riikasta olis ollu 15 km majapaikkaamme, niin laiskuus kuitenkin voitti ja palasimme junalla Vecakiin.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...