Siirry pääsisältöön

Helatorstaimatka Pärnuun 2016 - Sooma, Lihula ja pari rauniota

(Pientä taukoa taas postaamisessa. Ei vain ole ehtinyt....)

Suurin osa tästä Pärnu-reissusta vietettiin ihan jossain muualla kuin Pärnussa. Virossa on muuten todella kauniita maanteita!
Omenapuiden reunustama maantie
Ensimmäisenä kävimme tutustumassa Sooman kansallispuistoon. Sooma on valtava suoalue - tai siis se isoin suoalue Virossa. Alueella on useita reittejä, mutta me kävelimme vain yhden 5 km lenkin kansallispuiston länsiosassa.
Reitti alkoi tästä
Reitti oli aika samanlainen kuin viime vuotinen Lahemaan kansallispuiston Viru raba. Tämä reitti vain meni koko matkan suolla pitkospuita pitkin. Ihan hirveästi maisemat ei vaihdelleet, mutta todella hienoa siellä oli.

Suo
Paluumatkalla Pärnuun pörräsimme vielä matkalla olleissa pikku kylissä. Löysimme useita näkemisen arvioisia asioita sattumalta esim. Joensuun riippusillan. Tämän lisäksi jossain kylässä oli hieno kirkko lohikäärmeineen sekä kaunis joentörmä.

Kirkko ja lohikäärmpatsas
Toisena päivänä suuntasimme pohjoiseen - Lihulaan. Lihula on todella pieni kaupunkin, jolla pitkä historia. Sen pääkatua ja siis ainoata katua reunusti vanhat talot - vanhimmat talot olivat 400 vuotta vanhoja. Siellä oli myös iso hieno kartano, tuulimyllyn jäänteet sekä luostarin rauniot.

Kirkonrauniot
Luostarinrauniot sekä taka-alalla kartano
Tuulimyllyn riippeet.
Raunioiden ihailua jatkoimme Kloostirissa. Paikka oli älyttömän hieno, mutta siellä oli yksi käärme liikaa mun mielestä.  Avokkki yritti etsiskellä sieltä käärmeita ja mä yritin vältellä niitä. Ja tietty se rantakäärme osu mun valitsemalle reitille - tai mä käärmeen hengailumestalle.

Kloostrin kartanon rauniot

Kloostrin kartanon kirkastakin kirkkaampi lampi
Tämän lisäksi kävimme lintutornilla ja erittäin lyhyellä rantakävelyllä. Rantakävely oli lähinnä lepikkoa , mutta sieltä tornista oli hienot näkymät.


 Olin aika yllättynyt, kun avokki empimättä kiipesi siihen torniin... Se tuntui aika huteralta - mutta siis kesti ihan hyvin meidät.
Lintutorni
Matkanvarrelle osui myös todella pitkä ja vanha Kasarin kivisilta - se vain jatkui ja jatkui. Tietty me käveltiin se edes takaisin.

Kivisilta-selfie

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...