Siirry pääsisältöön

Ummikot Aasiassa 2016 - Taiwan ja ruoka

Taiwanissa ruoka oli aina todella hyvää ja useimmiten myös halpaa. Tämän lisäksi se ruoka sopi mun vatsalle todella hyvin. Sytojen jälkeen vatsa on välillä esittänyt omia protestejaan turpoamalla, mutta tällä reissulla ei ollut mitään muita ongelmia kuin se yksi ilta Kaoshiungissa. Avokkikin sanoi että vatsa on ollut yllättävän hyvässä kunnossa. Ruoka ei ollut tulista, tai ainkaan liian tulista meille kummallekkaan... vaikka mausteita siinä toki oli. 

Ruuan tilaaminen tuotti harvemmin ongelmia. Usein ruokalistoissa oli englannin kieliset käännökset, joskaan ne niissäkin oli käytetty varmaankin google-translatea. Vaihtoehtoisesti ruokapaikat saattovat erikoistua vain yhteen asiaan esim. Beef-noodlesiin (nautaa ja nuudeleita) ja silloin sen paikan nimi oli myös Beef-noodle.
Beef-noodels
Taiwanissa tuli testattua myös monta uutta ruoka-ainesta. En esimerkiksi ikinä aikaisemmin ole syönyt kokonaista friteerattua rapua (hampurilaisen välissä). Ei se mikää makuelämys ollut, mutta on ainakin tuli kokeiltua.


Söin myös useamman kerran merikorvaa (=abaloni). Sitä löytyi ruuista grillattuna, keitettynä ja jopa sushista. Kävimme myös Hualienissa teppanyaki ravintolassa, jossa ruoka valmistettiin isolla metalli levyllä edessämme. Tämä valmistumistapa on kaiketi kotoisin Japanista.

Teppanyakia
Mä tykkäsin ihan hirmuisesti kaupunkien ruokaan keskittyvistä yötoreista. Niissä oli kiva kävellä edestakaisin ja testata muutamalla eurolla kaikkea mahdollista. Kaoshiuhngin yötori oli selvästi enemmän painottunut mereneläviin, kuin esim. Taipein yötorit. Kaoshiungin yötorin hintataso oli myös alhaisempi ja vähemmän ruuhkainen kuin Taipein vastaavat. Mun lemppariruoka oli ehdottomasti grillattu vinokas (eli sieni... king oytser mushroom) ja sitä oli tarjolla kaikilla yötoreilla.


Juomavaihtoehdot olivat hieman heikohkot viininystävälle. Olutta löytyi, mutta usein ruokajuomana oli haalea vihreätee. Tarjolla oli myös erilaisia jäähile-hedelmäjuomia - ne oli kyllä kieltämättä todella hyviä. Hedelmät oli muutenkin todella maukkaita.

Tuli vahingossa tilattua kaksi.
Mielenkiintoisin paikka misää kävimme syömässä oli Mongolialainen buffet ravintola. Siellä ei oikeasti ollut mitään buffet pöytään vaan ruoka tilattiin tabletin avulla pöytään ja sitä sai syödä niin paljon kuin napa veti 1½ tunnin aikana. Ruoka tuotiin pöytiin telineessä, jossa useampi lautanen.


Ruoka tuli siis raakan pöytään ja sitä kypsennettiin pöydällä olevassa kattilassa  Eli vähän kuin fondue, mutta ilman sitä viini/juustokastiketta. Ihan mielettömän kivaa puuhaa ja hyvää!


Tämä mongolialaisen ravintolan valinta osui kyllä niin oikealle päivällä... koska se oli juur se päivä kun olimme hortoilleet banaanin voimalla katselmassa vesiputouksia.


Jos ihan rehellisiä ollaan, niin oli siellä yksi jälkiruoka... joka oli ihan hirveää. En ihan tiedä mitä se oli mutta koostumus muistutti Ateenassa juotua kuplateetä.

Kuplajälkkäri...
Vaikeinta oli tottua aasialaisiin aamupaloihin. Siellä oli tarjolla usein leipää (ilman leikkeleitä), mutta suurin osa tarjolla olevasta ruuasta oli nuudeleita, wokattuja vihanneksia, riisiä ja tofua. Eli samaa mitä olis lounaallakin tarjolla. Reissun loppua kohden tähänkin tottui.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...