Siirry pääsisältöön

M - matkustaminen


Miami Beach 2011
Matkustaminen  taitaa olla aika yleinen "harrastus". Reissaamiseen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä se matka. Ensin pitää miettiä että minne menee ja vaihtoehtojahan löytyy useimmiten liikaa. Reissun jälkeen tulee muisteltua kuinka ihanaa siellä Kefaloniassa oli tai kuinka iso virhe oli lähteä  Barcelonaan.
  
Meillä päätöksen usein vaikuttaa (luonto)nähtävyydet ja hyvä ruoka, mutta tietenkin matkojen ja paikan hintataso vaikuttaa päätökseen. Halpojen lentojen metsästys on aina kivaa ja samoin hotellit pitää kartoittaa tarkkaan. Keväällä lomaillaan usein kaupungissa, elokuussa vietetään mökkiviikko ihanassa kotimaassamme ja sitten  yksi rantaloma tähän jatkoksi... ja jos ehtii niin lumilomalle kavereiden kanssa. Niin ja sitten vielä tähän tulee jatkoksi vielä muutama työmatka, mutta ne ei ole lomia vaikka kivoja usein ovatkin.

Matkakumppaninani on lähes aina oma poikaystävä, Timo. Mulla ja Timolla on matkojen suhteen sellainen järjestelyt, että minä hoidan meidän liikkumisen, eli siirtymisen paikasta A paikkaan B  (esim lennot, autovuokrat ja enimmäkseen ajamisen...) ja Timo suunnittelee että mitä tehdään ja missä yövytään (löytää paikan A jossa jotain kivaa ja sitten paikan B, joka pitää myös nähdä). Loistava työnjako mielestäni. Mä en ole reppureissaaja, arvostan hyviä yöunia, mukavaa sänkyä ja omaa suihkua. Onneksi Timo on samoille linjoilla mun kanssa. Tai siis mä nukkuisin missä tahansa, mutta Timo ei.

Mä vihaan lentämistä... tai itseasiassa laskeutumista. Mulle tuli kerran paha olo lennolla Malagaan. Laskeutuessa se kone vaappu ainakin puolituntia. Tuli sitten paha olo, vaikka mulle ei ikinä tuu matkapahoinvointia. Isot jumbot on mun mielestä ikävempiä kuin pienet potkurikoneet. En tiedä mistä tämä johtuu... mutta lennot Kuopioon on ollut paljon kivempia kuin Atlantin yli. Junassa istuminen Tamperetta tai Turkua pidemmälle on tuskaa. Mä en tiedä miksi en pidä junista, mutta se on mielestäni ikävä tapa matkustaa. Eli mä en todellakaan lähtis reilaa kesäksi. Tosin autossa istuminenkin on yllättävän hajottavaa, jos siellä autossa istuu riittävän kauan.  Joissakin autoissa hajoamispiste tulee nopeammin vastaan.
Kefalonia 2009. Päällimäisenä kuvan autosta tulee mieleen kun Timo
 vauhkosi risteyksessä että "Paina kaasua!" ... ja mulla oli jo kaasu pohjassa.. 

Ja joo, mä tiedän että lentäminen, autolla ajaminen ja matkustelu  ei oo mitenkään ekologinen vaihtoehto... mutta mä poljen kyllä kuitenkin töihin... aina välillä.

Tähän loppuun pitää varmaankin tehdä jonkinlainen yhteenveto reissuista. Päädyin top 3 listaan parhaista ja pahimmista paikoista.

Mun suosikkilistalla on seuraavat kohteet (top 3)
Cumberland island
  1. Cumberland Island, Georgia, USA. Ihana saari pitkällä hiekkarannalla ja villihevosilla. Tänne mä haluan toistekkin
  2. Kefalonia. Siellä oli ns tursitirysiä, mutta myös niitä rantoja missä olimme ihan yksin. Loma vietettiin snorklaten ja uusia rantoja etsiessä. Aamuisin kävin hakemassa leipomosta tuoretta leipää ja söimme aamupalan terassilla (merinäköala). Päivisin ajelimme pitkin ja poikin saarella.
  3. Savo. Mä en oo matkustellut pahemmin kesällä Suomessa, paitsi rannikkoa edestakaisin. Vuokrasimme mökin Sulkavalta elokuussa 2010. Se oli aivan ihana viikko, söimme, uimme ja ajelimme ympäri Savoa. Suomessakin on upeita paikkoja.
Ei mieluisat reissut (top 3)
  1. Barcelona ... I just didn't get it. Kaupungista puuttui se jokin. Loman kohokohta oli se kun lähdimme kotiin. Siellä ei ollut mitään erikoista ja mä en ymmärrä Gaudin arkkitehtuuria. Eli tää paikka ei ollut ainakaan mulle.
  2. Lohja. Vuokrasimme mökin Lohjalta työpaikkani kautta. Se mökki oli ihan hirveä, huonot sängyt, läpimätä kaasugrilli ja haiseva järvi. Lohjassa ei varmaan mitään vikaa oo, se mökki/paikka vain oli kamala. Lähdimme sieltä mökiltä parin yön jälkeen.
  3. Wien. Aivan ihana paikka, mutta meillä molemmilla oli muutaman päivän kestävä vatsatauti.

Älyvapaimmat mokat/tempaukset reissussa (top 3)
Kefalonia - sen kukkulan huipulla ilman vettä
  1. Kefaloniassa kiipesimme linnakkeeseen "vuoren huipulla" keskellä päivää... ja meillä oli vain puoli pulloa vettä mukana! Oli hieman kuuma kun  pääsimme alas... Mutta oli aivan ihana paikka ja alhaualla odotti kuvassa näkyvä poukama (uimarannalla)!
  2.  2009 New Yorkissa JFK:n lentokentälle meno ei mennyt ihan niin kuin piti. Taisimme lähteä myöhässä ja metroissa oli "sunnuntai aikataulu". Olimme lopulta 10 min ennen check-in:n sulkeutumista kentällä. Lentokenttävirkailija käski tekemään checkinin automaatilla, jossa meni sit jotain pieleen... melkein myöhästyimme lennolta, mutta ihana lentokenttävirkailija pelasti päivämme ja checkas meidät!
  3. Väärällä puolella laivaa.  Viime kesänä konferenssimatkalla Maarianhaminassa, Turku-Maarianhaminaan laivalla mun aivot ei toiminut klo 1 aamulla... Mä odottelin kiltisti oven edessä jossa luki Maarianhamina, mutta mitään ei tapahtunut. Naiset vieressäni alkoivat ihmettelee, että mikä tässä nyt kestää. Olimme väärällä puolella laivaa, toisella puolella laivaa luki Långnäs (satama jossa laivat pysähtyvät yöllä). Laiva oli lähtenyt jo liikkeelle, mutta kiltti Siljan kapteeni pakitti takaisin satamaan (sen 10 metriä). Vähän hävetti... mut onneksi en ollut ainoa uuno, joka tämän mokan teki.
Meidän edelliset reissut on muuntuneet  ruokamaratoneiksi. Ja homma lähti vähän lapasesta Prahassa.
Fiilistelykuva Prahasta (kevät 2012)








Tällä hetkellä mä haluisin lähteä Kroatiaan. Me ollaan käyty siellä aikaisemmin, mutta sitten kun mä näin nämä kuvat.  ...  niin asiaa ei varmaankaan tarvitse perustella.



Kommentit

  1. Ååååh...nu fick jag resefeber! Min top 3 länder är dessa:
    1) Nya Zeeland
    2) Österrike
    3) Italien

    Du har en kul idé med bloggen. Hoppas att du inte slutar när du gått igenom alfabetet! :)

    Hälsar Grynbär

    VastaaPoista
  2. Har också faktist resefeber... Men vi har just köpt flyg till Slovenien och boka en stuga i östra Finland. Ny måst man bara fundera på att vad man skall göra där.

    Fundera på att man kan börja om med alfabetet sen nästa år igen :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...