Siirry pääsisältöön

P - Polkupyörä

Ostin ensimmäisen oman polkupyöräni keväällä 2007. Asuin silloin Espoon Leppävaarassa ja töihin oli silloin vain 7-8 km. Bussit kesähelteillä ei ole herkkua ja pyöräily tuntui hyvältä idealta. Ja sitähän se olikin. Silloin pyöräilyreittini kulki Talin kautta ja suurin osa matkasta oli puistoa tai muuten ei autotien läheisyydessä. Muutin joulukuussa 2008 Perkkaalle (yhteen poikaystäväni kanssa) ja työmatka lyheni yhden kamalan ylämäen verran (kotiin tullessa). Timo osti myös itselleen pyörän kun asuimme Perkkaalla. Meillä oli silloin pieni sininen Nissan Micra ja eihän se  pyörä sinne olis mahtunut. Ajoin sen sitten kotiin pyöräliikkestä ja sillä oli niin paljon kivempi ajaa kuin omalla pyörälläni...

Perkkaalla asuessamme kävimme usein pyörälenkillä. Ne oli todella kivoja, kun mukana oli vain vesipullo ja kämpän avaimet. Sai polkea kovaa ja samalla tutustua lähiympäristöön. Näitä ei jostain syystä tuu enää tehtyä. Timo kyllä ehdotti että kävisimme tässä joskus Hietsussa jätskillä... tai siis Timo syö jätskiä... mä jotain muuta.

Nykyään työmatkani on 12 km ja samalla pyörällä sen vielä taitan. Reitti ei ole enää niin kiva, koska suurin osa siitä menee Vihdintietä pitkin. Siellä on kova meteli ja varsinkin nyt keväisin on ollut erittäin huono ilmanlaatu. Menomatka töihin on helppo, koska suurin osa siitä on alamäkeä... kotimatkalla asia on tietenkin ihan toinen. Hyvä näin, koska aamulla ei oo kiva hikoilla ja iltapäivällä voi hikoilla senkin edestä. Ajallisesti ei ole eroa menenkö pyörällä vai bussilla. Kuumilla keleillä pyörä on vain niin paljon mukavampi kulkuväline kuin se kuuma pätsi.

Kävin viime viikolla kotimatkalla hakemassa kirjan Fabianinkadun opiskelijakirjastosta. Pyöräily Meikusta kirjastoon ei ollut herkkua - löysin itseni mm. keskeltä rakennustyömaata. Siellä oli kyllä se kevyenliikenteenväylä, mutta se oli TÄYNNÄ rakennusmiesten autoja. Pyöräily opiskelijakirjastosta kotiin oli myös harharetkiä täynnä, tuntui koko ajan siltä että olin väärällä puolella tietä, väärällä "tasolla" tai pyörätie päättyi yllättäen. Tiesin suunnan minne piti mennä, mutta se ei näissä tapauksissa paljoa auttanut. Ensimmäiset viitat oli vasta Ilmalan aseman jälkeen... Ehkä ens kerralla menee paremmin.

Ikimuistoisin pyöräretki oli joko se kun jäin auton alle tai se 25 km pyöräily Evergladeseilla vuokrapyörillä. Siellä ei kannata ajaa ojaan, koska ojat on täynnä alligaattoreita. Olimme siellä juuri oikeaan aikaan, koska siellä oli myös alligaattorinpoikasia.  Ja mainittakoon tuosta auton alle jäämisestä että mulle ei tapahtunut mitään oikeasti pahaa siinä kolarissa... olin vai hieman hellänä pari päivää sen jälkeen.

Everglades 2011

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...