Siirry pääsisältöön

H - Häkki


Vuosi sitten matkalla mökille meno
oli autossa vielä leppoisaa
Onni on ihan liian innokas autoilija. Tähän mennessä se on hengaillu takapenkillä turvavöissä ja se oli vielä vuoden vaihteeseen asti leppoisa kanssamatkustaja. Mutta nyt se on aloittanut järkyttävän takapenkki riekkumisen menomatkalla ja korvatulpille olis tarvetta. Kotimatkalla ollaan sitten huomattavasti rauhallisempia. Hieman se on jo kouluttamisella rauhoittunut, mutta meidän hermojen säästämiseks ollaan ajateltu hankkia sille häkki. Häkin voisi sitten tarvittaessa peittää ja näin rajata ärsykkeitä.

Ongelmahan on, että meillä on pieni Mitsubishi Colt ja se takaluukku on kokoa olematon. Tämä tietenkin johtaa siihen että häkin pitäisi tulla takapenkille. Haluan tietenkin että ratkaisu olisi myös turvallinen koiralle ja meille etupenkkiläisille. Paras, helpoin ja kallein ratkaisu olis vaihtaa auto farmariin. Yritän kuitenkin löytää vaihtoehtoisen ratkaisun, koska meidän tilatarpeet ei oo isot ja pieni auto on kätevämpi kaupunkiajossa. Ja ihan hyvä tuolla Coltilla on ajaa maantielläkin.

Viikonloppuna tein sitten jotain konkreettistä häkin oston suhteen. Meidän auto oli todella törkyisessä kunnossa ja sain sisätilat vihdoinkin pestyä äidin höyrypesurilla. Hinkkasin sen oikein viimeisen päälle, mutta kaikki karvat eivät kuitenkaan lähteneet irti. Grrr! Onni otti ilon irti mun siivoilusta ja hengaili veljeni luona rapsutettavana. Kartoitin siinä samalla, millaisia häkkiratkaisuja meidän autoon mahtuis. Mittasin ja mietin vaihtoehtoja. Tämän jälkeen olen sitten selaillut netissä erilaisia mahdollisuuksia.

Tähän mennessä olen tullut siihen tulokseen, että takapenkille ei ole oikeasti turvallisia häkkejä!

Auto vaihtoon vaiko mittatilaushäkki... vai otetaanko riski vähemmän turvallisesta häkistä? Tässä viimeisessä vaihtoehdossa, häkki olisi vain väliaikainen ratkaisu ja väline rajaamaan ärsykkeitä Onnilta... Ja käytössä vain niin pitkään että se pösse osaa hengailla riekkumatta takapenkillä! Onnin tuntien tähän varmaan menee vähintään se vuosi... Eli olisko se turvallinen häkki sitten parempi vaihtoehto?

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...