Siirry pääsisältöön

Onni update 2/2013 ja paljon jossittelua

Meillä on mennyt hyvin, mutta on niitä huonoja päiviä ollu... ainakin tällä viikolla. Onni on nyt viime aikoina ollut ihan liian rauhallinen tai sitten vaihtoehtoisesti hellyydenkipeä pomppiva pösilö.

Maanantaina illalla ja tiistaina aamulla Onni sai taas yhdet kohtaukset. Onni oli todella rauhaton maanantai-illan muutenkin. Epäilimme ensin Onnin syöneen jotain sopimatonta esim. varastanu jotain pöydältä. Tänään se sit taas oksensi ruokailun jälkeen ja rallytoko jäi taas väliin... Soitin eläinlääkärille ja koska Onnin tilanteeseen perehtynyt lääkäri ei ollut paikalla jätin soittopyynnön. Nyt jälkikäteen Onnin käyttäytymistä mietittyäni, tulin sellaiseen tulokseen että Onni on viime viikot voinut selkeästi pahoin noin ½ tuntia Libromiden annon jälkeen. Nyt vasta kun Onni pahoinvointi on pahentut, niin mulla sytty valo vinttiin. Miten mä oikeasti voin olla näin hidas!

Viime viikolla on lukenut koirien ravintosuosituksia, epileptikojen "ruokasuosituksista" ja lääkkeiden sivuvaikutuksista. Samalla kahlasin läpi yhden kotihyllystä löytyneen fysiologian kirjan ravintoaineet osion. Koko kirja on siis yli 1000 sivunen tiiliskivi, että sitä en sentään kokonaan oo ehtinyt lukea. Oon yrittänyt pysyä asiakirjallisuudesta ja kirjoitukset joissa ei viitata lähteisiin jätän yksinkertaisesti lukematta. Mulle on "sattumalta" kertynyt jonkinverran tietoa epilepsian diagnostiikasta ja hoidosta (ihmisillä) työni kautta. Tosin kaiken lääkitykseen liittyvän olen autuaasti ignoroinut, mutta nyt oon sitten ainakin osittain päivittänyt tietoni asiasta (ainakin koiren osalta) käytännön kokemuksen kautta.

Onnin ruokavaliota ei pahemmin voi muuttaa (ilman eläinlääkärin suostumusta), vaikka laskeskelin ruokavaliosta puuttuvan aimo annos rasvahappoja ja todennäköisesti myös b-vitamiinia. Libromiden (kalimubromidi valmiste) tuoteselosteessa todettiin ruokvalionmuutoksien vaikuttavan lääkeen imeytyvyyteen samoin Barbivetillä oli maininta B6-vitamiinilisien välttämisestä. Onnin silmätulehduskierre voi johtua myös puutteellisesta ruokinnasta. Onni syö nyt sekoitusta kahdesta nappulasta - puolet Golden Eagelin Salmon and Potato ja loput sitten James Wellbelovedin Turkey and Vegetable. Me ollaan yritetty siirtyä yhteen nappulaan, mutta se on jäänyt vain yritykseksi. Jos siirtyy kokonaan Golden Eagliin Onni laihtuu ihan mielettömästi ja sit taas pelkällä James Wellbelovedilla Onnista tulee todella rauhaton.

Viime aikoina on sitten harrastettu paljon jossittelua meidän taloudessa. Mitä jos Onni ruokavaliota muutetaan, niin muuttuko tilanne parempaa? Mitä jos Onnin tilanne muuttu huonompaan ja se oikeasti kärsii tilanteesta? Missä vaiheessa pitää ns. peli viheltää poikki? Mut oikeasti Onnin tilanne on tällä hetkellä vielä ihan ok, kohtauksia ei oo tullu kuin 1-2 kertaan kuukaudessa ja ne on nyt selkeästi vaimentunut. Jos Onnin lääkitys saadaan kohdalleen, niin meillä ei oo mitään hätään... ainakaan vähän aikaan.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...