Siirry pääsisältöön

Saarihyppelyä Kreikassa - Ateenan nähtävyydet

Kaikki varmaan tietää, että Ateenassa on paljon vanhoja kivikasoja. Kreikkalaisilla on joskus ollut aikaa ja rahaa rakennella isoja hienoja rakennuksia kivestä sekä väsätä koristeeksi hienoja veistoksia. Meillä ei tosin ollut hirveästi aikaa tuhlattavaksi Ateenassa, joten ostimme sellaisen lipun Hop-on-Hop-off-bussiin. Sillä pääsi kätevästi näkemään tärkeimmät paikat ja kuulokkeilla sai kuunnella kertomuksia paikan historiasta (=eli ei tarvinnut arvailla mikä kivikasa on kyseessä).

Akropolis tuli katseltua - se oli ihan hieno ja kuuma paikka. Lippu Akropolikselle maksoi 12€, mutta lippu sisälsi sisäänpääsyn myös useaan muuhun kohteeseen (voimassa neljä päivää). Eli loppujenlopuksi se ei ollut niin kallis. Akropolis-kukkulan päällä on monta rakennusta ja sinne on aikamoinen kipuaminen. Rakennukset tosin ovat kokeneet kovia viime vuosituhansina, niin oikea nimitys taitaa olla raunio.
Akropolis
Parthenon

Käytiin myös  kiertämässä Zeuksen temppeli -sekin oli ihan jees.

Zeuksen temppeli
Käytiin myös antiikin aikaisella torilla (agora) - siellä oli monta patsasta.

Agoran patsaita
Kävimme myös katselemassa vanhoja sotalaivoja "kelluvassa" merimuseossa Falirossa. Täällä ei ollut ihan niin kuuma kuin tuolla Akropoliksella ja taisimme olla jopa paikan ainoat "asiakkaat".


Ateena tuntui todella hälyiseltä kaupungilta, varsinkin sen jälkeen kun palasimme takaisin saarilta. Jos haluaa hakeutua jonnekin rauhallisempaan  paikkaan Ateenassa, niin kannattaa hakeutua johonkin puistoon. Syntagman lähellä oleva kansallispuutarha on hyvä vaihtoehto. Se on iso vehreä puutarha-alue, jossa vastaan voi tulla esim. kilpikonna.

Kilpikonna - onko toi oikea? On se.
Eli yhteenvetona: 
  • Ihana kaupunki - hyvä julkinen liikenne, mukavia ihmisiä ja paljon nähtävää.
  • Jos haluaa katsella nähtävyyksiä ja vielä nauttia siitä, pitää kestää joko kuumaa tai mennä sinne viileämpänä aikana. 
Yövyimme reissun kaksi ekaa ja kaksi viimeistä yötä Ateenassa, joten en pidä itseäni kovinkaan kummoisen Ateenan-asiantuntijana.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...