Siirry pääsisältöön

Ummikot Aasiassa 2016 - Liuqiun saari (Taiwan)

Aamu alkoi aika ankeasti. Aamupalalla söin lähinnä paahtoleipää, kun mikää muu ei maistunut. Lepäilin vielä aamupalan jälkeen pari tuntia ja sitten aloin taas olla elävien kirjoissa. Sillä aikaa avokki oli suunnitellut helpoimman mahdollisen siirtymisen Liuqiun saarelle menevälle lautalle Dong gangin satamasta. Hotellin respa siis tilasin meille taksin, jonka maksoimme hotellilla. 45 minuutin matka maksoi n. 30€. Dong gangin lauttasatamaan päästyämme tarkoituksena oli ostaa liput. Passi olis kuulemma pitänyt olla mukana, mutta onneksi lompakosta löytynyt ajokortti kelpasi myös. Meidän ajoitus oli aika kohdillaan, koska lautta lähti melkein heti matkaan. Lauttamatka kesti n. 25 minuuttia.



Heti satamassa vuokrausfirmojen edustajat piirittivät meidät. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, etteivät he puhuneet englantia ja me emme vieläkään puhuneet sanaakaan kiina. Tarkoituksena oli vuokrata polkypyörä, mutta saimme allemme 500 Taiwanin dollarilla (~15 €) kaksi sähköpyörää. Koska kielitaitoa ei meillä ollut alkaa vänkäämään asiasta, tyydyimme näihin sähköpyöriin. Ihan hyvä veto, ottaen huomioon mikä olotila mulla oli aamulla ollut.
Sähköpyörä ja minä
Sähköpyörä oli kyllä ihan huippu menopeli ja sen käyttäminen oli helppoa. Ainoa ongelma oli ettei penkissä ollut riittävän pitkä putki, niinpä penkki oli kohtalaisen matalalla. Jotkut skootterin vuokranneet kiinalaiset turistit tuli kyselee meiltä ihan näistä sähköpyöristä ja niiden hinnasta. Taisivat ehkä vähän harmitella valintaansa. Tai niin me tulkittiin asia...

Seuraava tavoite oli sitten saada ruokaa vatsaan. Pysähdyimme ensimmäiselle vastaan tulleeseen ravintolaan. Pientä tarvetta olis taas ollut kielitaidolle, jotta oltais osattu kommunikoidan paikallisten kanssa. Avokki käytti kännykän Google kääntäjää ja osoteltiin seinällä olleesta menusta jotain mistä meillä oli arvaus mitä se mahdollisesti oli. Ihan hyvät sapuskat saatii pöytään ja oli muuten todella hyvää.

Pihviä nuudeleita avokille ja mulle mustekalaa(?)

Loppupäivä sitten ajeltiin pitkin ja poikin 2.5 km pitkällä saarella. Saari on muodostunut koralleista. Saaren kuuluisin nähtävyys taitaa olla vaasikivi.

Vaasikivi
Olihan se ihan jees, mutta tuo saari muuten oli ihan äärettömän kaunis. Liuqiu ei ole mikää rantalomakohde, koska nuo rannat ovat aika karuja ja saarta ympäröi voimakkaat merivirrat.






Rapu

Koralliranta
Saarella oli myös muutama luontopolku, siellä oli mm. luolia ja rotkoja... ja ihan tuhottomasti portaita. (Kaikki saaren nähtävyydet sai yhdellä sisäänpääsy lipulla)




Tällä saarella olisi viihtynyt pidempääkin ja harmitti kyllä vähän ettemme esimerkiksi ehtineet snorklaamaan.

Illalla palasimme Kaoshiungiin lautta-bussi yhdistelmällä. Illallisen söimme hotellin lähellä olleessa burgeri mestassa. Mä otin hampurilaisen rapupihvillä.


Se rapu oli siellä hampurilaisen välissä kokonaisen (friteerattuna). Hieman piti taas arpoa, että miten tämä syödään. Vedin sen sitten kokonaisena. Ja ihan hyvää oli.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...