Siirry pääsisältöön

Diagnooseja

Meillä on selkeästi sairastelukierre meneillä meidän taloudessa. Minä ja Onni ollaan tällä viikolla molemmat käyty lääkärissä.

Viime viikon perjantai-iltana Onni yllätti meidät taas kerran silmätulehduksella. Lauantaina kävimme hakemassa silmätippoja ja Onni on ollut taas ihan täpinöissä silmätippojen laitosta. Tällä kertaa Onni saa nauttia kahden viikon silmätippakuurista. Keskiviikkoaamuna Onni sai epileptisen kohtauksen ja toisen myöhemmin päivällä. Keskiviikkoillaksi oli onneksi jo aikaisemmin varattu eläinlääkäriaika (ja pään magneettikuvaus).

Onnin pää on nyt sitten kuvattu ja samalla otettin myös näyte selkäydinnesteestä. Magneettikuvista ei löytynyt mitään poikkeavaa ja selkäydinnestekkin oli täysin normaali. Onni sai nyt sitten lopulta diagnoosin - idiopaattinen epilepsia. Toisin sanoen Onnilla on epilepsia ja syytä ei tiedetä. Onni sai uuden lääkkeen (Libromide) nykyisen Barbivetin rinnalle. Aloitettiin se torstai-iltana ja sivuvaikutukset ei oo ainkaan vielä niin pahat kuin Barbivetilla, mutta Onni on kyllä hieman kärttyisämpi ja tekee pieniä virhearviointieja etäisyyksisssä ja tavaroiden sijainnissa. Vauhti ei oo hidastunut pätkääkään. Onnin epilepsianhoitoa jatketaan nyt sopivan lääkitystason kartoittamisella ja veriarvojen seurannalla. Noi lääkkeet on todella tujua tavaraa ja voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia.

Selkäydinnestenäyteenotosta Onnille jäi kämmenen kokoinen paljaaksi ajeltu alue niskaan ns. takatukan vastakohta - anti-mullet. Ei mikään ihanne tilanne näillä pakkasille. Niska pitää nyt tietenkin suojata ja käytämme Buffin merinovillaliinaa. Mulla on se normaalisti käytössä "hiuspantana" ja lumilautakypärän alla. Se pysyy useimmiten myös ihan hyvin Onnin päässä.
Onnin talvimuotia -Ruffwearin takki ja Buffin huivi

Mulla oli vuorostaan lääkärireissu edessä perjantaina. Mua oli jo pidempään vaivannut epämääräiset ja ajoittain suhteellisen kovat rintakivut. Ekat kivut oli tullu lenkillä joulupäivänä. Viime torstaina rintakivut alkoi jo häiritä työntekoa ja illalla oli myös lämpöä. Perjantaina heti aamusta menin  lääkäriin. Terveyskeskuksessa tuli vietettyä reilut kolme tuntia ja lopulta lääkäri totesi minulla olevan Tietzenin oireyhtymä. Ei mitään vakavaa ja se menee ohi itsestään. Aika epämukava ongelma tosin ja paraneminen saattaa kestää pitkääkin.

Nämä pakkaset ovat olleet Onnillekin liikaa ja se on tänään viihtynyt sohvalla/sängyssä peittoon kääriytyneenä ja tyyny tietenkin pään alla.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...