Siirry pääsisältöön

Onni ja epilepsia pohdintoja

Onnin dosetti on tällä hetkellä aika karua katseltavaa. Alkuvuodesta kun hankin sen, mietin että tässä on varmaan turhan monta lokera. Ikävä kyllä olin väärässä. Lääkkeiden annosteleminen valmiiski dosettiin on helpottanut meidän elämää huomattavasti ja enää ei ole tarvinnut muistella milloin tai onko lääke annettu.
Onnin dosetti  sisältää Keppraa, Pexionia ja B-vitamiinia
Tällä hetkellä Onnille menee kaksi kertaa päivässä 1½ tablettia Pexionia, kolme kertaa päivässä ½ Keppra ja tähän lisäksi vielä B-vitamiinit kerran päivässä. Onni saa ruokansa mukana myös Omega-3 öljyä. Öljyn lisääminen ruokaan vähensi heti Onnin ilmavaivoja, mutta kohtauksiin tämä ei ole ainkaana vielä vaikuttanut mitenkään. Toisaalta omega-3 lisän vaikutusta Onnin kohtauksiin on mahdotonta arvioida, koska lääkityskin on muuttunut täysin. B-vitamiinien lisäämisen jälkeen kynnet ovat ainakin paremmassa kuosissa ja eilen vain yhdessä kynnessä oli selkeästi havaittavissa pientä liuskottumista.

Sairaslomalaisena mulla on aikaa tehdä kaikkea turhaa esim. katsella telkkuu ihan niin paljon kuin sielu sietää. Viikonloppuna katsoin aikoja sitten nauhoittamani dokumentin autismin mahdollisista aiheuttajista. Dokumentissa pääpiirteittäin todettiin, että suoliston poikkeuksellinen bakteerifloora aiheuttaa mahdollisesti aivojen toimintaan vaikuttaiva toksineja ja näin ollen olla myös autismin aiheuttaja. Joissakin tapauksissa ruokavaliolla dokumentin mukaan voitiin lievittää oireita. Dokumentin ainoa huono puoli oli se, että siinä ei ollut lainkaan mukana tutkijoita, jotka olisivat kritisoineet tätä löydöstä! Pakkohan niitä on olla!

Tietenkin aloin sitten miettiä voiko Onnin vatsaongelmat aiheuttaa poikkeuksellinen bakteerifloora vatsassa, joka mahdollisesti myötävaikuttaa epilepsian ilmenemiseen? Mun oli tietenkin pakko perehtyä asiaan. Ihan hirumuisesti julkaistua tutkimustietoa ei löytynyt, mutta on todettu että ns. ketogeenisellä ruokavaliolla (vähän hiilareilta, sopivasti proteiinia ja paljon rasviaa) voidaan joissakin tapauksissa vähentää kohtaustiheyttä. Tänhän mä jo tiesin ennestään, mutta en ole pitänyt kyseistä ruokavaliota vaihtoehtona.

Tällä hetkellä harkinnassa on vähentää ainakin hiilarien määrää ruokavaliossa, koska nykyisessä nappulassa sitä on enemmän kuin reilusti (Golden Eagle Potato and Salmon). Pitää vain miettiä sopiva keino korvata se, niin että Onni saa kaiken tarvitsemansa ja pakki ei mene sekaisin. Ainakin ruokavalion muutos pitää tehdä maltilla.

Ruoka-aika ja aktivaatiota

Tietenkin mä koko ajan tämän kaiken ohella mietin, että kuinka paljon Onni kärsii. Kohtauksien jälkeen Onnin selkä alkaa naksua ja se taitaa olla jumissa. Lääkäri määräsi Onnille myös kipulääkkeitä, mutta selässä ei vaikuta olevan mitään muuta kuin lihasjumitusta. Tosin varmuuden vuoksi taidetaan käydä kuvauttamassa se selkä, kunhan mä oon niin ehjässä kunnossa että saan nostettua koiran pöydälle.

Tällä hetkellä Onni on ihan  iloinen ja innokas lenkkikaveri. Se on aina valmiina lenkille, kunhan ulkona ei sada. Ruokahalu on kohdillaan ja se näyttää ihan terveeltä. Onnin suurin ongelma taitaa olla mun kotona olo ja päiväunet jää hieman katkonaisiksi.

Miten te kehtaatte herättää mut?

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...