Siirry pääsisältöön

U - Ulkoilu

Me oltiin muutama viikko sitten Luukissa. Käveltiin siellä sellainen 9 km lenkki. Päiväretket on saanut ihan uuden tahdin kun on koira mukana. Ennen se oli sellaista tasaista taapertamista... nyt se lähinnä sellaista nykimistä. (Koira jää haistelee jotain hajua ja pysähdytään... koira saa vainun jostain ja pysähdytään että se rauhoituu. Ja joo meidän koira on sellainen 0-100 koira... välivaihdetta ei ole).

Oikeasti me taidetaan pakon (Onnin) sanelemana ulkoilla joka päivä. Lähialueet on tullut koluttua läpi viime aikoina.  Lomat suunnitellaan vähän niin että päästäis jonnekkin mielenkiintoiseen paikkaan kävelee. USA:n reissu taidettiin suunnitella aika pitkälle kansallispuistojen perusteella. Ja tottahan se on ne upeat maisemat on jäänyt parhaiten mieleen. Tosin musta ei ikinä tuu telttailijaa... Timo ei pystyis nukkuu siellä ja mä oon ihan liian mukavuuden haluinen. Mut pitäis varmaan joskus ainakin yrittää telttailua... mut eihän meillä oo telttaa eikä rinkkaa.

Alla listausta kokemusta eri retkeilykohteista.

Lähialueet
Laajalahti

Silloin kun asuimme Perkkaalla kävelimme usein sunnuntai-iltaisin lähimaastossa. Siinä on lähellä Laajalahden alueet ja sen upeat maisemat.  Siellä on lintutorni josta voi katsella maisemia ja kesällä lehmiä haassa. Alue on todella kaunis ihan mihin tahansa aikaa vuodesta.

Kävelyreitti kuuluu kaiketi Espoon rantaraittiin, mutta en ole ikinä kävellyt sitä Otaniemeä pidemmälle. Siellä on tuollaisia kaislikossa meneviä "kävelylaitureita" ja rannempaa pääsee ihan maata pitkin.

Täällä missä nykyään asumme tulee käveltyä metsässä usein. Maisemat ei ole niin kauniit kuin tuolla Laajalahdessa, mutta koira pääsee silloin juoksee fleksissä ja energia tulee purettua tehokkaammin.





Luukki 

Luukkiin tutustuimme vuosi sitten talvella... mutta eihän siellä silloin päästy kävelee, kun kaikki oli latua. Tänä kesänä olemme pari kertaa käyneet siellä katsastamassa reittejä. Siellä on iso koirapuisto, jossa käymme välillä juoksuttamassa Onnia.

Viime reissu oli muuten kiva, mutta se keittokatos Vihdintien vieressä oli aika pitkälti tuhottu. Siellä oli lasinsirpaleita kaikkialla, keittokatoksen ritilät oli tuhottu... ja niitä joita ei oltu saatu tuhottua oli sitten pilattu sulattamalla lasipulloja niihin kiinni.

Luukissa on todella kauniit maisemat ja menemme sinne toistekkin.

Nuuksio

Nuuksion reissuista parhaiten on jäänyt mieleen meidän parin vuoden takainen juhannusretki. Siellä oli älyttömästi hyttysiä. Sytytimme nuotion ja juuri kun olimme saaneet eväät jotenkuten lämmitettyä alkoi sataa kaatamalla. Juhannuslounas tuli sitten syötyä puuvajassa. Ja se sade ei loppunut vaan sitä tuli ihan yhtä paljon sen loput 5 km. Siinä ei goretexkään enää riittänyt. Onneksi mulla on aina vaihtovaatteet autossa... just in case.

Savo

Savossa me käveltiin pikkulenkkejä eri paikoissa - Punkaharjulla, Linnavuori ja sitten se kanava venäjän vallan ajoilta. Paljon jäi siis näkemättä ja tänä kesänä olisi tarkoitus jatkaa siitä mihin jäätiin.

Täältä meidän innostus tutustua maastoon lähti. Me oltiin vuokrattu mökki... ja me kyllästyttiin jo ensimmäisen löhöilyaamupäivän jälkeen. Piti sitten keksiä tekemistä ja sitähän me keksitiin. Ajettiin jotain 800 km sen viikon aikana (tähän ei ole laskettu matkaa kotoa Sulkavalle ja takaisin kotiin).
Linnavuori Sulkava



Helvetinjärvi

Helvetinkolu
Helvetinjärvi sijaitsee tunnin ajomatkan päässä Tampereelta pohjoiseen. Kansallispuisto on tunnettu  jyrkistä kallioista ja Helvetinkolusta (kuva oikealla). Täällä on paljon portaita, mutta myös tasaista maastoa suoalueiden muodossa. Ihan näkemisen arvioinen paikka.

Kävelimme täällä vain kahtena päivänä, eli paljon jäi varmaan näkemättä.

Torronsuo

Torronsuo on iso suoalue Forssan kupeessa. Mä tykkään Torronsuon kansallispuistosta. Se on todella kaunis ja erilainen.  Syksyllä sieltä löytyy niin paljon sieniä kun jaksaa vain poimia. Siellä on jo kesällä syksyiset värit. Mun kuvat ei ainkaan anna oikeutta Torronsuolle, koska se maisema on niin laaja että ei sitä tavallisella pokkarilla saa vangittua.

Ainoa negatiivinen asia on siinä että "puolet" siitä 10 km reitistä on tavallista kylätietä ja maantienlaitaa. 


Liesjärvi

 Liesjärvi on Porintiellä ennen Forssaa kun tullaan Helsingistä päin. Ihan kiva paikka, mutta jos pitää valita niin Torronsuo on mielestäni kivempi. Tosin epäilen että emme ole kävelleet täällä niitä oikeita reittejä.


Tallulah State Park North Carolina

USA

USA:ssa on aivan loistavia kansallispuistoja ja ne ovat todellakin näkemisen arvioisia. Grand Canyon on aivan upea... mutta sen haluaa tietenkin moni muukin nähdä... eli siellä on paljon turisteja. Siellä hyvät kävelytiet ja ilmaiset bussit, eli ei oo pakko kävellä jos ei halua.

Kuten jo sanoin vuoden 2011 roadtrip suunniteltiin kansallispuistojen perusteella... ja kyllä me siellä käveltiin ja kaikki kulutetut kalorit otettiin sitten ruuasta takaisin triplana. Kaikki paikat jossa käytiin oli käymisen arvioisia.

 

 Praha

 Divoka sarka on Prahan laidalla, sinne pääsee bussilla ja ratikalla. Aluella on puroja ja korkea kukkula. Todella kaunis paikka ja mukavaa vaihtelua kaupunkilomalla.

Siellä on jyrkkiäkin mäkiä, mutta ihan päälystettyä reittiäkin. Siellä oli paljon ihmisiä liikkeellä lastenvaunuineen ja koirineen.

Itseasiassa tuo profiilikuvani on otettu täällä.

Divoka Sarka


HUOM! Suurin osa näistä kansallispuisto visiiteistä on avokin ansiota. Mulla ei olis kärsivälisyyttä etsiä näin upeita paikkoja.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...