Siirry pääsisältöön

Y - Yrttipenkki

Kirsikkapuu olisi ollut kiva säilyttää,
koska se oli upea keväisin
Ensimmäisenä talvena tässä asunnossa, pihalta kuoli koivu. Sahasimme sen maan tasalle. Tokana talvena kirsikkapuu vaurioitui pahasti ja sekin piti kaattaa. Pihalla on nyt jäljellä enää yksi koivu.

Kun viime kesänä viihdoinkin sisätilat oli pintaremontoitu valmiiksi, aloitin pihan kunnostus operaation. Koko remontoinnin ajan olin jo suunnitellut mitä pihalle teen. Katselin puutarhalehtiä ja selailin nettiä, eli sitä tavanomaista suunnittelutyötä. Tavoitteena oli saada Onnille leikkitilaa ja mulle yrttipenkki. Edellisissä asunnoissa kasvatin yrttejä ruukuissa parvekkeella ja sisällä. Kukkapenkit tulee toivottavasti jatkossa etupihalle (niin että Onni ei pääse tuohoamaan sitä).

Operaatio alkoi siirtämällä kukkapenkki keskeltä pihaa hieman reunemmalle. Kaivuuoperaatio oli yllättävän työläs, koska maaperä oli täynnä juuria ja pieniä kiviä... ja ei tämä meidän pieni apurikaan tehnyt elämää helpoksi  mm. roikkumalla lapiossa.


Onni raskaan urakan jälkeen
(Ja jos ihmettelet teippejä Onnin päässä, niin ne on niinkin "turhamaisesta" syystä
kuin että koiran korvat asettuisivat rotumääritelmän mukaisesti eteenpäin taittuviksi)
 Kukkapenkin ympärille laitoin pienet pyöreät kivilaatat helpottamaan nurmikon leikkuuta. Tämän  lisäksi laitoin askellaatat pihalle.
Piha työn alla - askelkivet on jo paikallaan

Ainoa toive olisi että voisin poistaa yrttipenkkiä ympyröivän aidan, koska se on aika ruma. Mutta tämä ei taida olla mahdollista, koska sieltä löytyisi heti yksi snautseri.

Yrttipenkki tällä hetkellä - suurin osa mun
keväällä kylvämistä taimista kuoli ennen
kuin ehdin ne edes tänne istuttaa.
Tämän lisäksi hieman "piristin" talon reunustaa valkoisilla kivillä. Valkoisten kivien joukkoon laitoin myös askellaattojen kanssa samaa sarjaa olevat pienemmä laatat ja reikä laatat. Alunperin siellä oli harvakseltaan isoja kiviä. Näitä kiviä olisi pitänyt olla niin paljon enemmän että siinä olis oikeasti ollut järkeä. Tietenkin mua mietitytti valkoisten kivien käyttö, koska mietin että tummuukohan ne nopeasti. Vielä tätä ei ainakaan ole havaittavissa.
Asunnon reunus
Kaivuutöistä aiheutunut ylimääräinen maa-aines käyettiin pihan tasoittamiseen. Se nurmikko oli todella epätasainen ja saimme näin sen kaiken hyötykäyttöön. Toki lisäsimme nurmikon pohjaksi myös ihan "tuoretta" multaa. Tänä kesänä olen sitten paikkaillut viime kesänä istutettua nurmikkoa. Nurmikko on aika kovassa käytössä ja ei sikis kasva ihan toivotulla tavalla.
Piha tänä kesänä- ruoho ei kasva ihan niin kuin olin toivonut.
Tämän vuoden tavoite on ehostaa etupihaa. Siellä on iso kuusi, sammalta ja huonosti hoidettu pähkinäpensas. Hieman pohjatyötä olen jo tehnyt lannoittamisen ja pähkinäpensaan muotoilun merkeissä. Haluaisin kaataa sen suuren kuusen joka meidän etupihalla on. Se ikävästi pimentää meidän keittiötä ja yläkerran makkareita... Mutta tätä pitää vielä miettiä. Etupihalle olen ostanut jo pienen kukkatelineen  (kuva alla).
Tänä kesänä meid'n tulppaanitkin on saanut kukkia. Viime kesänä
Onni-puutarhuri ei arvostanut kukkia ja repi ne irti heti kun näki

Avokki pitää matelijoista ja me molemmat pyöräillään, niin pakkohan kuvan telin oli Tarjoustalosta kotiin kantaa. Mä en tykkää ostaa esineitä sen takia että ne on vain kivan  näköisiä, niillä pitää olla myös jokin tarkoitus tai tarina.

(Blogin kuvissa mukana usein myös koira... ja se johtuu siitä että olen usein ollut kuvaamassa sitä koiraa enkä kohdetta josta kirjoitan. )

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...