Siirry pääsisältöön

A - Allergia

Viime vuosien perusteella tämä A-kirjaimen sana oli lopulta aikaistalailla selkeä valinta. Mulla ja mun koiralla on kokemusta allergioista ja ruoka-aineyliherkkyyksistä. Tässä nyt hieman tekstiä asiasta.


Onnin masuongelmat


Meillä meni noin puoli vuotta siihen, kun selvittelimme eläinlääkärin avustuksella Onnin vatsaongelmia. Pari ekaa kuukautta me vain oletettiin että elokuun vatsatauti oli saanut Onnin vatsan epätasapainoon ja anneettiin sille useita 3 viikon kuureja Tehobakteia, mutta tämähän ei tietenkään toiminut.  Onnille tehtiin paljon kokeita ja sen suolisto myös tähystettiin.

Kauan ennen kuin ongelmat alkoi
Tänä vuonna ollaan sitten tehty pientä hienosäätöä Onnin ruokavalioon ja huhtikuun alussa sille laitettiin hormonikapseli niskaan (kemiallinen kastraatio). Sillä oli välillä sellaisia päiviä kun sen pakki meni kunnolla sekaisin ilman selkeää syytä. Se autto, eikä enää oo ollut mitään ongelmia. Nyt on oikeasti voinut testata että mitä sen pakki sietää ja mitä ei. Tätä ennen se oli lähinnä sellaista arvailua.

Mä itseasiassa tein Exel-taulukon, johon kirjattiin mitä Onni söi (rastiruutuun menetelmällä) ja numeroarvosana Onni vatsantoiminnalle. Avokki vähän nauro asialle eka, mutta taisi sekin huomata että se oli ihan hyödyllinen. Exel-taulukossa oli myös kohta "Onnin sekoilulle", tarkoittaen Onnin höyryymistä juoksuisten narttujen hyvien  hajujen perässä.

Vähän harmittaa kun ei aikaisemmin tajunnut että mikä on vialla. Onnihan on joutunut kärsimään meidän tyhmyydestä. Nyt kun ruokavalio on saatu kuntoon, Onnista on tullut paljon tasaisempi luonteeltaan.

Onnin tapauksessa hassuinta tässä on se että mä kysyin kasvattajalta että onko snautsereilla paljon allergioita. Ja kuulemma vain yhdellä pennulla 20 pentueesta on ollut mitään ongelmia. Paitsi nyt sit tietty meille osut tää meidän Onni ja sen masuongelmat. Ollaan todettu että Onni sopii täydellisesti tähän meidän ruokavammaiseen talouteen! Ja onhan Onni aivan täydellin koira muutenkin meille (ihmettelen miten se kasvattaja osaisikin valita pentueesta meille näin täydellisesti sopivan koiran).


Mun ongelmat

Mä en oo ikinä sietänyt suurissa määrin appelsiiniä tai oikeastaan muitakaan sitrushedelmiä. Mutta suurin muutos ruokailuun tuli tässä "hiljattain".

Olisko se kolme vuotta sitten keväällä mulle tuli käteen pientä punaista ihottumaa. Enpä ajatellut sitä sitten enempää, koska tuollaista on tullut aikaisemminkin. Aloin ihmettelee hieman sitten kun jalat ja vatsa oli punapilkullisia ja hieman turvonneita.  En sit kuitenkaan mennyt heti lääkäriin, vaan vasta muutaman erittäin kutisevan ja unettoman yön jälkeen. Lopulta mulla oli koko keho ihan punainen ja turvonnut. Lääkäri sit kirjoitti mulle Ataraxia illalla otettavaksi ja aamulla Xyzalia. Apteekissa rupesivat sitten epäilemään tätä reseptiä ja selvittelyyn meni ikuisuus (ainakin mun mielestä).

Kävin myöhemmin Prick-testistä ja siellä todettiin että olen allerginen maitoproteiinille. Hieman epäilin tätä tulosta. Mutta sitten kun siirryin maidottomampaan ruokavalioon, niin kaikki iho-ongelmat katosivat. Siedän maitoa pieniä määriä ja jos ruoka on kuumennettu niin se ärsyttää jostain syystä vähemmän.
Minä ennen kuin maitoallergia alkoi

Jälkeenpäin olen miettinyt että onko maitoallergia ollut syy siihen että en ole oikein pitänyt ikinä jugurteista tai kermavaahdosta. Kermavaahdosta tuli pää todella usein kipeäkis ja huono olo.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...