Siirry pääsisältöön

N - Neato

Mä tein ennen lomia pienen heräteostoksen Prisman verkkokaupasta ja kiikutin sen kotiin lomallani.  Meinasin tulla katumapäälle jo ennen paketin kiikuttamista kotiin, mutta muistot syksyn kurakeleistä sai minut pysymään päätöksessäni.

Olen katsellut ja vertaillut robotti-imureita pidempään ja olin jo sitten aikaisemmin päättänyt, että jos hankin robotti imurin, niin se on sitten Neato. Ostin siis Neaton robotti imurin, sen halvemman mallin. Imuri ei ainakaan säväytä muotoilullaan, mutta sitä ei nyt haettu.  Kattavaa testausta en ole vielä kerinnyt tehdä, mutta kaikki huoneet se on imuroinut muutaman kerran.

Käyttöönotto oli lähinnä ärsyttävä. Imurin takakansi piti avata mukana tulleella ruuvimeisselillä ja siinä meni hermot. Onneksi meiltä löytyi sopiva ruuvimeisseli, jolla homma sujui. Lyhyen lataustuokion jälkeen, laite oli käyttövalmis. Ensimmäisen imurointisesssion jälkeen hämmästelin kuinka paljon pölyä ja koirankarvaa imuri löysi, vaikka olin mielestäni juuri kunnolla siivonnut!

Olin ajatellut, että suurin osa matoistamme olisi sille jonkinasteinen ongelma, etenkin se virkkaamani tähtimatto keittiössä, mutta tällaista en ole havainnut. Pieniä kevyitä mattoja se saattaa hieman siirtää, mutta keittiön ohut puuvillamatto on ainoa todellinen kompastuskivi. Se jäi myös kerran jumii 1½ cm kynnykseen portaikon tasanteella. Snautserin karvat eivät ainakaan pahemmin kietoudu tai jumita sen renkaita. Olohuoneen imuroimiseen sillä menee tovi, mutta makuu- ja työhuoneen se imuroi yllättävän nopeasti. Pari kertaa se ei ole löytänyt latausasemalle, mutta silloin se on jumittanut joko mattoon tai Onnin lelu on ollut tiellä. Koiran nappuloita se ei kykene imuroimaan sisuksiina kokonaan, mutta muuten siivousjälki on ollut ihan riittävän hyvä. Koirannappulat jäävät ärsyttävästi "silikonitelan" takana olevaan tilaan, eivätkä päädy kokonaan "pölysäiliöön".

Onnin reaktio imuriin oli yllättävä. Onni hieman ensin katteli ja haisteli imuria, mutta päätti sitten ignoroida sen ja kävellä coolisti ohi. Tämä on ainoa huomionosoitus, jonka meidän Neato on saanut. Tavalliseen imuriin Onni piti ihan erikseen totuttaa, niinpä tämä rauhallinen responsi oli hämmentävä..

Robotti-imuri ei ole ehkä optimaalisin meidän talouteen, koska meillä on asunto kolmessa tasossa. Imuria (ja latausasemaa) pitää kuitenkin raahata kerroksesta toiseen, mutta imuri on kuitenkin kevyempi kuin se meidän "oikea" imuri. Toisaalta tärkeintä on saada olohuone ja eteinen imuroitua mahdollisimman usein mahdollisimman vähällä vaivalla.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...