Siirry pääsisältöön

Luoteis-Viro pyörällä - Kuijoelta Haapsaluun (päivä 3)

Maanantai alkoi maailman maukkaimmilla lätyillä ja omenahillolla. Paikan pitäjä siis paistoi meille lätyt ja tämän lisäksi tarjolla oli mehua, leipää ja leikkeleitä. Toisilta vierailta oli jäänyt heille paistettua omelettia yli ja avokki maisteli myös niitä.  Aamupalan hinta oli vain 5€ ja se oli täysin rahan arvoista. 

Tällaisia lättyjä kun osaisin tehdä itse!
Lähdimme matkaan ysin paikkeilla. Matka taittui erittäin nopeasti ja ennen puoli yhtätoista olimme jo Haapsalussa... Eli ihan liian aikaisin

Haapsalussa
Majapaikkamme pääsi sisäänkirjautumaan vasta klo 14 ja arvoimme siinä jonkinaikaa mitä tekisimme. Koska halusimme minimoida tavaroiden roudaamista, päätimme kokeilla josko saisimme jättää tavarat varaamaamme majapaikkaamme Kassinmajaan Olimme erittäin yllättyneitä kun saimme huoneemme heti ja vielä yllättyneempiä olimme kun pääsimme huoneeseemme. 

Olimme varanneet 30 neliön parvekkeellisen huoneen. Mutta siis todellisuudessa se oli ainakain 50 neliön huoneisto, erillisellä keittiöllä ja ruokailutilalla ja kaikki pinnat ihan uusia. Siellä oli myös kaunis kaakeliuuni ja aivan ihana parveke kukkineen. Huoneistossa parasta pyörämatkailijoille oli se pesukone ja kuivausteline. Talo oli todella kaunis ulkoakin (mintunvihreä). Piha oli hyvin hoidettu ja täynnä kukkia! Majapaikan omistaja oli nuori erittäin mukava mies, joka puhui erittäin hyvää suomea.

Opin, etttä "kassi" tarkoittaa kissaa. Ne talon kaksi kissaa olivat aika persoonia ja toinen niistä oli todella perso rapsutukselle. Se meinaan heittäyty mun eteen selälleen vaatimaan rapsutuksia ja mä tietty rapsutin. Siitä kissasta tuli vähän Onni mieleen...

Kahdentoista paikkeilla suuntasimme majapaikanpitäjän suosittelemaan ruokapaikaan - Taksibaariin . Ja se paikka oli kyllä ihan suosittelun arvoinen - ruoka oli halpaa ja hyvää. (Taksi tarkoittaa muuten mäyräkoiraa ja mä ajattelin et se olis ollut joku taksikuskien mesta...) Ruokapaikasta lähdimme kohti rantaa. Löytämämme ranta oli ihan ok - siellä tosin sai kahlata ainakin 100 metriä ennenkuin pääsi uimaan käsipohjaa. Loikoilimme auringossa kunnes taivas meni pilveen ja mulle tuli kylmä...

Yksi Haapsalun rannoista
Paluumatkalla pysähdyimme ihmettelemään Haapsalun vanhaa rautatieasemaa. Asemarakennus oli todella kaunis ja sen pihalla oli useita vanhoja junia.

Haapsalun asema


Haapsalun asema
Käytiin kaupassa ja siellä tuli ostettua ehkä enemmän ruokaa kuin oltais lopulta tarvittu. Majapaikassa pesimme pyykkiä ja vain hengailimme. Jalkoja lepuuttelin huoneiston kauniilla parvekkeella, kunnes alkoi sataa. Jatkoin sitten päikkäreillä sisätiloissa.

Illalla sade ei näyttänyt lakkaavan ja meillä ei ollut pahemmin "normaaleja" sadevaatteita mukana. Kävelimme läheiseen ostoskeskukseen ja ostimme kertakäyttösadetakit. Kaupunki oli kaunis myös sateella, joten ihan hirveästi se sade ei meidän fiilistä laskenut. Kävimme ihmettelemässä keskustassa olevaa linnaa ja sieltä sitten Dietrich ravintolaan syömään. (Majapaikkamme pitäjä oli suositellut myös tätä ruokapaikkaa). Ruoka oli täälläkin hyvää, etenkin alkuruokana syömäni Tom Yam-keitto. Mautseinen keitto sopi loistavasti lämmittämään sateisena iltana. Pääruokana syömäni ankkakin oli ihan jees. Jälkiruualle ei sitten ollutkaan enää valitettavasti tilaa vatsassa.

Kävelimme vatsat pinkeinä ja muutenkin tyytyväisinä takaisin majapaikkaamme. Aika nopeasti nukahdin taas ja taisin nukku koko reissun parhaat yöunet.

(Pyöräilty matka 44 km)

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...