Siirry pääsisältöön

Luoteis-Viro pyörällä - Tallinnasta Laulasmaalle (päivä 1)

Ensimmäisenä päivänä (lauantai) oli tarkoitus polkea Laulasmaalle, eli noin 50 km. Alku oli aika töyssyinen ja vedin ekat turvat 1.2 km kohdalla ratakiskoihin. En ihan tiedä mitä siinä tapahtu, mutta etupyörä jotenkin lipes ratakiskojen uriin. Vauhti oli todella hiljainen, joten mitään ei tapahtunut - lähinnä ärsytti. Ylitän työmatkalla aina parit ratikkakiskot ja ikinä ei oo mitään vastaavaa tapahtunut! 

Ekat turvat ja ketjut pois paikoiltaan - hyvä minä

Sompailimme Tallinnan kapeilla pyöräteillä länttä kohden. Tallinnan pyöräteissä ei ole hurraamista ja siellä oli pahempia kanttareita kuin Espoossa. Ensimmäinen suunniteltu pysähdy oli Rocca-Al-Maressa. Ostimme lounastarvikkeet ja odottelimme kauppakeskuksen aukeamista, koska avokki tarvitisi vielä yhden lukon. Mä myös vähän paikkailin naarmuja polvissa ja ihmettelin mun etupyörän levyjarrusta kuuluvaa sirinää. 

Matkan piti jatkua "reitti 1" pitkin, mutta eksyimme aika nopeasti reitiltä. 5 km ylimäärisen kierroksen jälkeen pääsimme takaisin reitille ja ulos Tallinnasta. Matka alkoi edetä erittäin sileitä pyöräteitä pitkin peltojen halki. Navakka vastatuuli hieman hidasti tahtia, mutta keskinopeus oli reilut 20 km/h. Mä tosin peesasin avokkia, joten mä pääsin vähän helpommalla.

Tasaista ja tuulista
Lounaspaikaksi valikoitui Türisalon jyrkänne (25 km tallinnasta). Jyrkänne oli noin 30 m korkea ja sieltä näki kauas merelle. 

Lounas - Tonnikalaa ja valmissalaattia
Jatkoimme matkaa kohti Laulasmaata ja seuraava pysähdys oli Keilan vesiputouksella.

Keilan putous
Kuumana päivänä oli kiva kahlata vedessä ja lepuuttaa jalkoja. Rannalla tosin oli paljon lasinsirpaleita, joten piti jalkoja kuivatellessa katsoa mihin jalkansa laittoin

Kahlaamassa
 Keilan vesiputouksen lähelle oli rakennettu aikoinaan hieno kartano. Sinne voi tietääkseni mennä tutustumaan, mutta me jätimme tämän väliin.


Laulasmaalle saavuimme kolmen pintaan. Laulasmaalla oli käynnissä kesämarkkinat ja siellä oli ihan pipona ihmisiä. Liikenne oli markkinoiden takia vilkasta ja tiet kapeat. Tien reunaan pysäköidyt autot kavensivat tietä vielä enemmän. Siellä oli hieman ikävä ajella, mutta ei mahdotonta.

Yövyimme Laulasmaa Holiday Centerissä, joka oli muutaman kilometrin päässä keskustassa. Paikka oli rauhallinen vaikka siellä olikin paljon muitakin.

Kukat ovemme edessä.

Lepuuttelimme jalkojamme majapaikassa ja kävimme sitten uimassa. Laulasmaan hiekkaranta on sellainen todella pitkä muutaman metrin levyinen kaistale. Olisin viihtynyt siellä piempääkin, mutta alkoi olla jo vähän nälkä.

Biitsillä
Uinnin jälkeen suuntasimme takaisin keskustaan syömään. Valitettavasti markkinat loppuivat juuri kun pääsimme takaisin Laulasmaan keskustaan ja  ehdimme katsella vain muutamaa kojua - tosin emmehän me sieltä mitään olisi voineet ostaa... tai siis halunneet raahata tavaraa koko matkaa kotiin.

Majapaikkaamme päästyämme olimme jo kohtalaisen väsyneitä, joten iltavenyttelyiden jälkeen suuntasimme nukkumaan.

(Päivän pyöräilyt 53 km)

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...