Siirry pääsisältöön

T - Tee

Vaikka tärkein asia T-kirjaimella alkava asia/henkilö on tuo oma avomies, mutta päädyin kuitenkin kirjoittamaan teestä.

Teetä olemme juoneet "aina". Avokkin alkoi juomaan teetä, koska mä join sitä satunnaisesti aamuisin. Nyt se sellainen pakollinen osa aamua ja aika usein myös iltaa.

Innostus teehen on kasvanut vuosien saatossa. Ensin kokeilimme vain eri marketista löytyviä tee vaihtoehtoja. Sitten jo pikku hiljaa aloimme tuomaan reissuilta hyväksi havaittuja "markettikama"-teetä kotiin. USA:n roadtripillä 2011 ostimme Miamissa reissun ekana päivänä teemukit, niin että ei tarvitse juoda paperimukeista. Hieman naureseklin tälle, mutta enpä tiennyt että puolen tunnin päästä maistaisin Teavana teekaupassa aivan ihanaa teetä ja ostan sitä viellä sellaisen ison purkin 40$. Paluun jälkeen meille alkoi ilmestyä teen haudutuspannuja jne.
Ensimmäinen saalis The huoneesta

Seuraava reissu sitten olikin se perinteinen loppu kesän reissu Tukholmaan ja menimme varta vasten Södermalmille Himalaya teekauppaan. Sieltä sitten hamstrasimme teetä reilusti. (Tosin Söderissä on myös ne kaupungin parhaat kebab-mestat ja tuolle meidän musiikki hifistelijälle useampi levykauppa.)

Homma lähti lopullisesti lapasesta kun Grouponilla oli tarjous lahjakortti The huone-liikkeeseen. Ostin tientenkin sellaisen ja nyt siellä on tullut "tuhlattua" teehen aika moninkertainen summa, kuin mitä se alkuperäinen lahjakortti oli. Tosin ei se niin paljoa kallimpaa ole, kuin ostaa niitä tee pahvilaatikoita marketista
 
Nykyään toi mun avokki mittaa ajastimella teen haudutusajan ja ottaa huomioon missä lämpötilassa tee pitää hauduttaa. Eri tee lajikkeet pitää hauduttaa eri lämpötiloissa tai muuten se menee pilalle. Aikaisemmin haudutin vihreän teen liian kuumassa vedessä ja liian pitkään. Ei ihmekkään että en siitä pitänyt, mutta nykyään The huoneen Japanilainen Kirsikka (vihreä tee) on yksi suosikeistani.


Prahan reissulla hotellimme lähellä oli teehuone. Kävimme siellä kerran viimeisenä päivänä. Se tee oli taivallista, aivan kuin olisi juonut kukan terälehtiä. Se heppu joka piti sitä mestaa oli kyllä tee hifistelijä ja otti teensä erittäin vakavasti.

Prahassa taivaallisen hyvällä teellä ja oli nuo teepannutkin todella kauniita


Kommentit

  1. Te är nog så gott tycker jag också! I Berlin hittade jag den sötaste tebutiken och köpte där Japanskt körsbärste, sååå gott, men nu har jag tyvärr druckit upp den...

    VastaaPoista
  2. The huone på Eriksgatan har en massa tesorter, så kanske du hittar de där. Telistan fins på nätet. Min favorit heter "japanilainen kirsikka" o de é grönt te. Sen har de också svart körsbärs te som é också gott.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...