Siirry pääsisältöön

Onni update 5/2013

Onni sai viimeks kohtaukset 1½ viikkoa sitten. Poikkeuksellisesti ensimmäinen näistä kohtauksista oli mahdollisesti hereillä tai sitten ihan heti nukahtamisen jälkeen. Onni oli käynyt moikkaa mua 5 minuuttia aikaisemmin ja hieman vaikea kuvitella Onnin nukahtaneen niin nopeasti. Normaalistikkin Onnin kohtaukset tulee ½-1½ tuntiin nukahtamisen jälkeen, eli kohtaus oli muutenkin ajoitukseltaankin poikkeava. Toivottavasti tämä ei nyt tarkoita, että Onnin epilepsia on pahentumassa tai muuttamassa muotoaan.

Fenobarbituraatti kontrollissa kävimme viime viikon torstaina. Onni sai samalla täydennystä ensiapulääkkeisiin. Tämän viikon tiistaina kävimme sitten Onnin neurologin pakeilla ja nostimme myös lääkityksen tasoa 2 pilleriä aamulla +2  illalla. Neurologi ehdotti akupunktio-kokeilua kohtausten vähentämiseksi. Olen lukenut asiasta, mutta hieman skeptinen kuitenkin olen ja niin oli lääkärikin. Toisaalta kaikkea kannattaa kokeilla ja eihän tässä voi mitään hävitä. Ens viikon tiistaina olis eka hoitokerta ja jos ei muuta, niin Onni saa ainakin paljon huomiota ja rapsutteluita.

Törmäsin vahingossa julkaisuun epilepsian hallitsemisesta rasvahapoilla. Etsin omaan tutkimukseen liittyen julkaisua epileptikoiden aivojen kuvantamisesta ja epilepsian lääkintä omega 3:lla liittyvä julkaisu oli täysin järjenvastaisesti hakujen joukossa.

Joka tapauksessa perhedyin asiaan hieman enemmän. Tutkimusta on tehty jonkin verran aiheesta (tietokonesimulointeja, eläinkokeita ja kliinisiäkokeita) ja olin aika vakuuttunut tutkimustulosten oikeellisuudesta. Omega-3 ei välttämättä toimi kaikilla epileptikoilla, mutta on selvästi yksilöitä joille Omega-3 lisät toimi. Kannattaa siis ainakin kokeilla! Niinpä me ollaan myös nyt lisätty Onnin ruokavalioon kalaöljyä, koska siinä on paljon omega-3. Nyt pitää sitten odotella useampi kuukausi ja katsoa muuttuuko tilanne.

Onni on tietenkin ollut tyytyväinen lääkärikäynneistä ja rapsutuksista. Vesisateista se ei pidä ja lätäköt on inhottavia. Märässä hangessa voi kuitenkin makoilla vaikka kuinka pitkään. Onni on iltapäivisin makoillut sohvalla auringonpaisteessa tiiviisti. Taitaa se lämpö tuntua snautseristakin kivalle.

Onnikin varmaan jo odottaa kuivia kelejä, kesää ja mansikkoita.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...