Siirry pääsisältöön

Pitkä viikonloppu Virossa - Lahemaan kansallispuisto ja Rakvere

Mä nukuin perjantaina aamulla poikkeuksellisen pitkään. Puoli kasilta kun venyttelin sängyssä, avokki tuli kysymään huolestuneena "ootko sä kipee?". Mä vastasin hämmentyneenä että "En". Mä olin ollut taju kankaalla koko yön, enkä ollut herännyt avokin kolisteluihin tai telkkarin ääniin. Ainakin olin levännyt hyvin ja valmiina uuteen päivään!

Päivän ensimmäinen kohde oli Virusuo (Viru raba). Se oli iso ja kaunis turvesuo, jonka ympäri meni reilu viiden kilometrin luontopolku. Puolet siitä oli pitkospuita ja loput helppokulkuista leveää metsäpolkua.

Viru raba
 Virusuolta suuntasimme Rakvereen syömään. Söimme pienessä Slaavi köök ravintolassa, jossa oli ihan mielettömän hyvää ruokaa.

Ruoka ruukussa pysyy lämpimänä koko ruokailun ajan
Kävelimme ympäri Rakvereä ja piipahdimme myös pällistelemässä paikallista linnaa. Portugalin reissulla näistä linnoista tais tulle pieni yliannostus... Jännittävintä mitä siellä oli, oli pari vuohta ja sitten jotku tyypi kuvas sellaisella pienois helikopterilla kaupunkia.

Rakveren linna
Matkalla takaisn majapaikkaamme koukkasimme viellä Toolsen linnaraunioiden kautta. Se vesisade ja tuulen tuiverrus antoi ihan oman fiiliksen paikalle. Linna oli sortumispisteessa, mutta sitä oli tuettu ja rapattu kasaan hiljattain.
Linnaraunio Toolsessa
Ympäröivät maisemat olivat upeat, koska linna on pienen niemen kärjessä. Ranta on kivikkoa ja paikoittan myös hienoa hiekkaa. Linnuilla tais myös olla kevätmuutto parhaimmillaan. Mihin tahansa sitä katsoi, niin siellä oli kymmeniä joutsenia.

Ranta täynnä pieniä simpukankuoria
Kotimatkalla ihailimme ohiajaessamme sateisia maisemia, paria hienoa kartanoa ja tuulimyllyä.

Tuulimylly
Majapaikassa oli tarkoitus viettää koko loppuilta, mutta kyllästyimme tunnin lepäilyn jälkeen ja sääkin näytti selkenevän. Googlettelimme vähän mahdollisuukia ja päätimme  suunata läheiselle luontopolulle. Siellä piti olla majavia... mutta ilmeisesti majavatkaan ei ulkoile kaatosateessa. Se kaatosade alkoi meinaan juuri kun päästiin paikanpäälle.

Majavapato

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...