Siirry pääsisältöön

Kevätloma 2016 - Rotterdam yleisesti

Rotterdam sijaitsee n. 1½ junamatkan päässä Amstedamista. Rotterdam on ihan täysin erilainen kaupunki kuin Amsterdam. Kanavia ja puistoja sieltä löytyy, mutta Rotterdam on huomattavasti modernimpi kaupunki kuin Amsterdam. Rotterdam pommitettiin toisessa maailmansodassa maan tasalle, jolla on varmasti vaikutusta asiaan...

Kaupungin kuuluisin koira Fikke oli saanut oman patsaan. 
Kuutiotalot
 Yövyimme hotelli Orionissa. Se sijaitsi hieman keskustan ulkopuolella, mutta ratikka ja metro kulki läheltä. Hotelli sijaitsi perinteisessä hollantilaisessa talossa ja saimme siis tutustua paikallisiin portaisiin. Ja siis ne oli oikeasti todella jyrkät ja kapeat ja niitä askelimia oli monta. Onneksi mun ei itse tarvinnut roudata matkalaukkuani ylimpään kerrokseen, koska hotellin omistaja kantoi sen.

Portaikko ja avokki portaiden yläpäässä.
Aloitimme Rotterdamiin tutustumisen etsimällä lounaspaikka, mutta se osoittautui hieman haasteelliseksi. Kaikki viisi ensimmäistä ravintolaa oli kiinni - tai siis ovet oli auki, mutta ruokaa ei ollut tarjolla. Päädyimme johonkin luomu-ituhippi-mestaan ja se oli ihan ok. 

Seuraavaksi suuntasimme kauppahallille. Kauppahalli oli ihan uusi ja todella kaunis, ilmava ja erilainen. 

Tori-alue
Myyntikojut olivat lattiatasolla ja kojujen päällä oli "ravintoloita". Me ei edes ensimmäisellä käynnillä tajuttu näitä "kattoravintoloita".
Kauppahalli.
Suuresta tilasta huolimatta tila ei ollut hälyisä ja kattoa koristi kauniit kuvat.

Kauppahallin katto
Rotterdamissakin pyörä oli suosittu kulkuväline. Jätimme pyöräilyn väliin, koska mä olisin kuitenkin jatkuvasti vetänyt vastatuuliraivarit.
Pyöräparkki oli pakko kuvata. - se oli vain niin hieno.
Tutustuimme myös Rotterdamin rantaan ja satamaan. Rantaa pitkin oli kiva kävellä ja siellä oli vaika mitä.
TV-torni
Rantakatu
Siellä tuli vastaan taas kiinalainen lauttaravintola. Oli tääkin iso, mutta ei niin iso kuin se vastaava Amsterdamissa. Tähän rakennukseen oli sisällytetty myös hotelli, kasino ja supermarketti ravintolan lisäksi.
Kiinalainen supermarket-kasino--hotelli-ravintola
Rantsun lisäksi kävimme kiertojalu-paatilla. Se oli ihan kiva tapa viettää aikaa ja päästä suojaan viimalta.

Se silta joka näkyy kaikissa Rotterdam mainoksissa.
 Ei ne maisemat superkauniita olleet, koska suurin osa reitistä oli siellä rahtisataman puolella. (Rotterdam on yksi maailman suurimmista satamista. )
Rahtialuksia
Mä tykkäsin Rotterdamista ja kelitkin oli hieman keveäisemmät. Shoppailutarjontakin oli hieman kompaktimmin sijoiteltu, kuin Amsterdamissa. Täältä löyty myös Iittalan outlet sekä TK-maxx outlet. Iittalasta en ostanut mitään. Siellä oli todella halvat hinnat, mutta ne tavarat olis pitänyt saada ehjänä kotiin. 

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...