Siirry pääsisältöön

Viikonloppu Riikassa

Pienellä viiveellä taas päivityksiä... Me vietettiin helmikuussa pitkä viikonloppu Riiassa. Säät ei suosineet, mutta ruoka oli ainakin hyvää. Reissu jakautui lähinnä kolmeen kategoriaan

Hotelli

Hotelli oli suht edullinen Welton Riga Spa. Olimme varaneet (mansard) huoneen ylimmästä kerroksesta, josta piti olla näkymät kaupungin ylle.  Mutta eihän niistä ikkunoista suurimmanosan aikaa nähnyt kunnolla ulos.

"Näkymä" hotellin ikkunasta
Ylimmässä kerroksessa oli todella hiljaista yölla ja kadun äänetkään eivät haitanneet nukkumista. Hotelli on aivan uusi ja todella siisti. Aamupalalla olisi saanut kuohuviiniä, mutta se jäi kyllä maistamatta. Hotellissa on myös kylpylä, mutta emme tätäkään ehtineen kokeilla. Hotelli oli ihan riittävän hyvä ainakin meille ja varmasti valitsisin saman hotellin seuraavallakin kerralla.

Nähtävyydet

Vierailimme sekä KGB että miehitysmuseossa. Molemmat ovat ilmaisia, mutta KGB museossa kannattaa ehdottomasti ottaa se opastettu kierros, koska silloin saa kattavan tutustumisen rakennukseen. Se opas oli kyllä myös yksi parhaista, joka on tullut reissuilla vastaan. 

KGB-museo
Miehitysmuseo on tällä hetkellä väistötiloisssa alkuperäisen rakennuksen ollessa remontissa. Siellä oli paljon videoita, plakaatteja ja esineitä yli 50 vuoden ajalta. 

Neuvostoliiton Voiton-aukio oli aika hämmentävä kokoinen ja aivan tyhjä.

Ei ruuhkaa voiton-aukiolla

Kaupungissa on varmasti muutakin nähtävää, mutta loska/räntä/lumisade kelissä ei ihan hirveästi tee mieli liikkua ulkona.

Ruoka

Ja sitten siihen ruokaan. Söimme ihan älyttömän hyvää ruokaa - yhtään huonoa annosta ei tullut vastaan. Avokki oli tosin jälleen etukäteen kartoittanut mihin ravintoloihin kannattaa mennä. Ehdottomasti parasta ruokaa oli Milda ravintolassa. En ehkä ihan osannut arvostaa alkupalan possunkorvia, mutta se pääruuan kala oli ihan mielettömän hyvää.

Kevyt alkupala possukorvien kera
Kauppahallissa sijaitseva kalaravintola oli myös kokemus ja samoin kellariravintola Folkklubs. Tuossa jälkimmäisessä kävimme itseasiassa kaksi kertaa. Ensin syömässä ja sitten vain juomassa.

Lento lähti sunnuntai-iltana kasin paikkeilla, joten sunnuntaina oli vielä aikaa ihailla kapunkia. Shoppailuin kannalta kaupungilla ei ole hirveästi annettavaa. Tosin ei me mitään akuutti tarvittukaan. Kun iltapäivällä emme enää keksineet mitään tekemistä, niin lähdimme kaljalla Labietisiin. Siellä ei siis ollut tarjolla mitään muuta kuin kaljaa - ja en todellakaan ole oluen ystävä. Sain eka maistella snapsilaseista ja valita sen vähiten pahan kaljan. Toki avokki lopulta hieman avitti sen 2 dl lasin tyhjentämisessä.

Elämäni toinen olut
Istuskelimme siellä varmaan pari tuntia ja siinä ajassa ehti ihailla paikan sisustusta, joka oli mulle ainakin parasta antia tässä oluttuvassa. Avokki on täysin eri mieltä.


Kotimatka sujui suht hyvin, jos Myyrmäen asemaa ei oteta huomioon. Lento oli kyllä tunnin myöhässä, mutta sehän ei ole mitenkään epätavallista. Juna ei todellakaan ole se paras tapa tulla illalla kotiin matkalaukkujen kanssa. Myyrmäen junalaiturilta lyhin reitti bussipysäkille on lukittu ja  sieltä ei pääse mitenkään turvallisesti loskakelillä alas matkalaukkujen kanssa klo 22 jälkeen. Ihan älyttömän liukkaat portaat sijaitsivat laiturien molemmissa päissä ja se matkalaukkuja raahattavaa reitti on ihan älytön. (Siellä ei myöskään ollut opastusta, missä nämä portaat sijaitsee...) Meillä oli onneksi vain käsimatkatavarat, mutta kun noita laukkuja ei oo sunniteltu kannettavaksi pitkiä matkoja. Isompien laukkujen kanssa olis varmaan tullut uskonpuute. Ens kerralla tullaan kotiin taksilla!

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...