Siirry pääsisältöön

Kevätloma 2016 - Matkan suunnittelu

Pääsiäislomareissu sisälsi kolme kaupunkia Hollannin Amsterdamin ja Rotterdamin sekä Belgian Brysselin. 

Lentokentän pihalla
Mä en tällä kertaa halunnut viettää koko viikkoa auton ratissa, joten ei roadtrippiä tällä kertaa. Viikko samassa kaupungissa on jo vähän liikaa. Matkakohteet valikoituivat pienen pähkäilyn jälkeen seuraavien kriteereiden perusteella.
  1. Helppoa ja suhteellisen halpaa siirtyä kaupungista toiseen iman autoa.
  2. Suhteellisen lyhyt lentomatka
  3. Avokki halusi At the drive-in-bändin keikalle ja keikka oli just sopivasti Brysselissä. 
Avokki ehdotti alunperin ehdotti Amsterdamia ja Brysseliä. Mä innostuin heti, koska olen aina halunnut käydä Amsterdamissa. Avokki suunnitteli käytännössä koko reissun ja mä vain ostin lentoliput meille. Mulla ei oikeasti ollut aikaa ja energiaa suunnitella mitään ennen lomaa. Pitkäperjantainakin pakersin vielä koko päivän opintojen parissa. Lentokoneessa kyllä lukaisin kyseisten kaupunkien matkaoppaat, eli ihan ummikkona en lähtenyt liikenteeseen.

Ennen matkaa yllättyksenä tuli Amsterdamin hotellien korkea hintataso. Pääsiäinen taisi hieman vaikuttaa asiaan. Lopulta valitsimme ns. lentokenttähotellin ja kuljimme keskustaan junalla. Junalla pääsi keskustaan 15-30 minuutissa ja meno-paluu maksoi reilut 10 €. 

Junaselfie uudella kameralla
Pientä epävarmuutta aiheutti tietty myös Brysselin terrori-iskut. Selvää oli, että menemme Brysseliin - salamahan harvemmin iskee samaan paikkaan toiste. Ja siis onneksi pysyttiin suunnitelmissa, koska Brysseli oli poikkeustilasta huolimatta minulle se reissun mieluisin kaupunki. En tosin osaa sanoa minkälainen kaupunkin on "normaalisti" ja olisko kokemus ollut erilainen ennen iskua. 

Ja siis kuka ei vois tykätä kaupungista/maasta, jossa kalssikkoruoka on moulets et frites (eli suomennettuna simpukoita ja ranskalaisia)?

Moulets et frites

Mun piti syödä tätäs ja en muusta tainnut ensimmäisen näkemäni ravintolakyltin jälkeen puhuakkaan, mutta en sitten jostain syystä vain ehtinyt. Ens kerralla sitten. 

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...