Siirry pääsisältöön

Kevätreissu 2016 - Amsterdam yleisesti

Ensimmäinen yllätys Amsterdamissa oli se tuuli ja sen kylmyys. Olin varustatunut tuulenpitävällä takkilla, kaulahuivilla, pipolla ja hanskoilla - mutta hieman vilpoista oli.... 



Keli vaihteli auringonpaisteesta sadekuuroihin. Vankka pilviverho kovalla tuulella oli se yleisin keli meidän visiitin aikana. Sellaista keväistä ja aurinkoista Amsterdamia ei valitettavasti saatu kokea tällä kertaa. Olin kuvitellut, että Amsterdamissa olis ollut tulppaaneja ihan kaikkialla. Mutta se tulppaanikausi on ilmeisesti vasta huhtikuussa. 

Ei niin kukkiva puutarha
Amsterdamiin tutustuminen aloitettiin Van Goghin museosta. Museoon oli ihan törkeän pitkät jonot! Olis niin pitänyt ostaa ne "ennakkoliput", joilla pääsee suoraan sisään. Tämän lisäksi olis pitänyt syödä kunnolla ennen museoon menoa. Toki museossakin oli ravintola, mutta sekin oli tietty ihan tukossa. Ainakin Van Goghin museo on nyt nähty ja olihan se ihan informatiivinen pläjäys. Kannattaa mennä, jos Van Goghin taulut kinnostaa.

Kävin myös tunnin kestävällä kanavakierroksella. Hämmentävin näky oli ehdottomasti alla kuvassa näkyvä 700-paikkainen ja kolmikerroksinen  kiinalainen ravintola.

Kiinlainen lauttaravintola.

Mitäs muuta Amsterdamista voisi kertoa? Amsterdam on ehdottomasti pyöräilykaupunkit ja siellä on pyöriä kaikkialla, paitsi keskustan kävelykadulla. Pyöräilyn kannalta olin ehdottomasti eniten ihastunut rautatieaseman kolmikerroksiseen pyöräparkkiin.

Pyöräparkki
Amsterdamin keskustassa näytti ihan juuri siltä kuin olin kuvitellutkin. Pyörien lisäksi katukuvaa hallitsee kanavat ja kanavassa kelluvat asunnot/veneet.


Pyöriä, kanavia ja asuntolaivoja
Amsterdamissa taloilla on omat erityiset piirteensä. Amstedamissa ja muutenkin Hollannissa vanhat talot ovat todella kapeita. Kapeita asuntoja on suosittu, koska kiinteistövero on määräytynyt julkisivun leveyden mukaan. Tästä syystä talot ovat useimmiten myös poikkeuksellisen "syviä", koska sitä tilaa on kuitenkin tarvittu.


Koska talot ovat kapeita, niinpä portaikotkin ovat todella kapeita. Tästä syystä taloissa on isot ikkunat ja vinssi katonrajassa helpottamaan muuttoa. Osa taloista myös viettää kadulle päin, jotta nostettavat tavarat eivät kolhisi seinää. Melkeinpä nerokasta!



Amsterdamin keskusta on aika pienellä alueella. Metroa ei käytetty, mutta ratikalla pääsee hyvin melkein minne tahansa. Ratikoissa oli "enemmän-tai-vähemmän" fiksusti erilliset ovet mistä mennään sisään ja mistä ulos. Tämä aiheutti hieman ihmetystä alkuu, kun ei päästykkään sisään siitä mistä oltais haluttu. Kävellenkin varmasti pärjäis, koska keskusta on suhteellisen kompakti.

Kaupungissa on jonkin verran puistoja. Kaikissa näkemissäni puistoissa oli alla kuvassa näkyvä "löytötavaratoimisto". Loistava idea!

Vondelparkin löytötavaratoimisto.
Amstedam on ihan kiva ja kompakti kaupunki esim. viikonloppureissulle. Parissa päivässä ehdittiin näkee se mitä haluttiinkin.  Eli ihan heti ei olla menossa sinne uudestaan.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...