Siirry pääsisältöön

M - Maidoton

Noin viisi vuotta sitten keväällä minulla oli ihan järkyttävä ihottuma. Viikonlopun kärvisteltyäni päädyin maanantaiaamuna päivystykseen. Lääkäri määräsi minulle antihistamiini lääkityksen, jota apteekissakin ihmeteltiin ja selviteltiin. Myöhemmin syitä ihottumaan selviteltiin pricktestillä. Tulos oli yllättäen  paukama maidon "kohdalla".

Mä oon sitten useaan otteeseen epäillyt pitääkö tämä paikkansa, koska välillä tuntuu siltä että siedän ihan hyvin maitoa ja toisinaan sitten taas en. Vuohenjuustosta tai buffalomozzerellasta ei tuu mitään ongelmia. Olen ollut huomaavinani, että kuumennettu maito aiheuttaisi huomattavasti vähemmän iho-ongelmia. Toisaalta pizzoissa on isot erot. Pizzahutin ja Kotipizzan pizzoista tulee ihottuma ja alkaa yskittää, mutta kotona tehdyistä pizzoista ei. Sitten hieman ihmettelin miten Sloveniassa tuli jopa ihan syötyä kokonainen jäätelötuutti ongelmitta! (Eka siis hieman maistelin Timon tuuteista ja lopulta uskaltauduin jo tilaamaan oman jätskin.) Ajattelin tämän olevan omaa ns. toiveajattelua tai sitten prick-testit on pielessä. Slovenian reissusta asti oon miettinyt näitä asioita enemmänkin, mutta en kuitenkaan selvitellyt asiaa sen tarkemmin.

(Oikeasti mä en käsitä miten mun maitoallergia on voinut puhjeta näin aikuisiällä!)

Ylen artikkeli "Miksi maito ei sovi" sai minut selvittämään ihan fakta tietoa maidon käsittelystä. Maanantaina törmäsisn sitten Duodecimin (2008:124(19):2158) artikkeeliin "Kuumentaminen vähentää maidon allergisuutta". Artikkeli perustui Nowak-Wegrzyn et al ( J Allergy Clin Immunol 2008;122:342) julkaisemaan tutkimukseen, jossa 75% 91 tutkitusta alle 18 vuotiaasta ei saanut oireita kuumennetusta maidosta. Mihin lämpötilaan maito pitää lämminttää ei mainittu. Tosin spekulointia asiasta Duodecimin jutussa oli - "vaikutelmaksi jäi se, että iskukuumennettu maito, kiehunut maitoruoka ja leivonnaisissa olevat maitotuotteet kuuluvat vähäallergeenisiin ruokiin. Maidon pastöroiminen ei siihen riittäne." Olisko ne Slovenian jäätelöt tehty iskukuumennetusta maidosta ns UHT-maidosta... mä kuitenkin tiedän, että Suomessa jäätelöistä tulee ihottuma ja alkaa yskittää.

Nyt viikonloppuna ajattelin tehdä lasagnea iskukuumennetulla maidolla. Oon kokeillut syödä tavallistakin lasagnea, mutta siitä tuli ihottuma ja maidoton lasagne ei oo "ns oikeeta lasagnea nähnytkään"... ja tämä on yksi niistä harvoista ruuista jota oon jäänyt oikeasti ikävöimään. Tosin Timon tekemän vuohenjuustao-kesäkurpitsa-lasagne on todella hyvää, mutta ei kuitenkaan sitä oikeeta lasagnea.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...