Siirry pääsisältöön

Slovenia - Päivä 2 (Bohinj, Vintgar gorge ja Kropar)

Meillä on ihan eläkeläisten vuorokausirytmi ja näin ollen olimme jo aamupalalla klo 7 aamulla. Majatalon isäntä oli hieman ihmeissään, kun pölähdimme ruokasaliin niin aikaisin. Ennen ysiä olimme jo Bohinjissa kävelemässä vesiputoukselle. Aamu oli viileä ja tyyni. Bohinji järven yllä oli järven yllä söpöt pienet pilvet. Tässä vaiheessa aloin todella ymmärtää kuinka upea maa Slovenia on!
Maisemat järvelle rannalla olevan kylän suunnalta.
 Vesiputous on kansallispuistossa, pysäköinti maksoi 3€ (per auto) ja sisäänpääsy 2,50€ (per nassu).Vesiputoukselle kävelee noin 15 minuutissa (ylämäkeä). Se vesiputous oli ihan kivan näköinen ja ne maisemat oli myös upeat.
Vesiputous
Maisemat vesiputoukselta
Tämän jälkeen oli tullut mukava hiki pintaan ja pysähdyimme Bohinji järven rannalle uimaan. Harvoin saa uida näin upeissa maisemissa ja makeassa vedessä. Järvi oli täynnä kaloja. Ne pienimmät tulivat  maistelemaan mun herkullisia jalkoja.
Uimassa Bohinji järvellä
Ilmainen pedikyyri
Tämän jälkeen suuntasimme Bledin lähellä olevaan Vintgar gorge boardwalkille. Vintgar gorge on rotko, jonka reunalle on jo 1800-luvun loppupuolella rakennettu puinen kävelytie. Rotkossa ilma oli viileää ja sopivasti varjoa, niinpä kuuma päivä ei haitannut lainkaan.
Vintgar gorge

Vintgar gorge- suurin vesiputous
Tässä vaiheessa oli jo kova nälkä ja mä aloin kiukuttelee (tuttuun tapaan). Nälkään auttoi tällä kertaa älyttömän hyvät "mättö-kebabit" jostain pikaruoka paikasta Bledin lähellä. Söimme niin nopeasti, että emme ehtineet ja tajunneet ottaa edes kuvaa siitä. Tämän jälkeen oli pakko vähän levätä.

Päiväunien jälkeen teimme vielä pienen reissum Kropariin. Matka sinne oli vähintääkin mielenkiintoinen. GPS vei meidät umpikujaan! Avokki ajoi tällöin ensimmäistä kertaa vuokra-autollamme... ja vaihdoimme sitten kuskia ja mä sain sitten pakittaa sen pois sieltä. Päätimme sitten vain ajaa jonnekin, mutta löysimme kuitenkin kylttejä Kropariin. Sinne myös sitten lopulta päädyimme. Kropar on pieni kylä, joka oli aikoinaan rautaseppien tyyssija. Kylän läpi meni ihastuttava pieni joki, joka oli valjastettu avittamaan raudantaonnassa.
Kropar

Juokseva vesi omassa asunnossa - luksusta
Kroparissa reissun päätteeksi löysimme maauimalana, jossa pääsimme uimaan ilmaiseksi! Kassa ei halunnut otta maksua meiltä, koska paikka oli enää vain puoli tuntia auki. Oli ihanaa päästä uimaan kuuman päivän päätteeksi. GPS:n osoittama reitti kotiin oli melkein yhtä mielenkiintoinen kuin menomatka, se meni läpi pikku kylien ja mutkaisten teiden. Viimeiset kilometrit oli jotain epämääräistä hiekkatietä, jossa isoja veden syövyttämiä uria. Aloin jo epäilee, että tie päätyy umpikujaan. Pääsimme kyllä lopulta perille majataloomme.

Matkalla jonnekkin
Illalla kävimme Radovljican Lectar ravintolassa syömässä "ei-niin-hyvää-ruoka". Söimme jonkinlaisen makkara-annoksen... ja makkara ei oo mun lempiruokaa. Mutta pitihän sitä tietty kokeilla... Tämä ei siis todellakaan ollut pahaa, mutta ei läheskään yhtä hyvää kuin edellisen päivän ruoka.

Päivän ruoka

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...