Siirry pääsisältöön

Slovenia - Päivä 5 (Shoppailua, kylä, linna ja varmaankin jotain muuta)

Aamu aloitettiin aamupalalla ja aamu-uinnilla. Edellisen päivän myrskystä oli jäljellä vain märät tuolit terassilla ja raikas ilma.

Aamupäivällä pakkasimme laukut autoon ja suuntasimme nokan kohti Nova Goricaa ja apteekkia. Mun reidet oli edelleen totaalisen jumissa ja totesin reisieni tarvitsevan jotain muuta kuin liikuntaa ja venyttelyä... Kysyin sitten sopivaa "lääkettä" lihaskipuun apteekkarilta ja hän möi mulle jonkun sinisen pullon geeliä ja antoi näytteet toisesta voiteesta. Voiteiden testailun jätin iltaan. Apteekki oli ostoskeskuksessa, jossa oli SportsDirect urheiluvaatekauppa. Se piti tietenkin katsastaa ja ei me tietenkään tyhjin käsin sieltä ulos päästy.

Nova Goricasta suuntasimme pieneen vanhaan kylään. Siellä kävelimme ja ihastelimme kylää. Pidin erityisesti kirkosta ja puutarhasta. Meillä oli hieman vaikeuksia löytää puutarhaan ja otimme yhden kierroksen verran vauhtia kyseisen kylän ympäri. Kylä ei ollut onneksi kovinkaan iso. Puutarha oli varmaan nähnyt parempiakin päivä, nyt se oli aika kuivahtaneessa kuosissa. Kivikoristelut puutarhassa oli upeasti tehty.
Kylän kirkossa oli hieman erilainen kellotorni
Kuivahtanut puutarha, mutta kivikoristelut olivat kauniita.
Täältä sitten suuntasimme linnalle, joka on rakennettu vuoren seinään. Ihastelimme sitä vain ulkoa. Mun kävelykiintiö oli aika täynnä ja jotenkin välillä tulee sellainen "uusien paikkojen" ähky. Toisin sanoen laiskuus iski.
Tässä vaiheessa  oli taas se aika päivästä kun mulla oli taas kerran ihan mieletön nälkä. Linnan vieressä oli tietty ravintola. Ajattelimme että se on sellainen "kallista, mutta huonoa ruokaa turisteille"-paikka. Hintataso ei kuitenkaan ollut paha ja avokki ei halunnut kuunnella enempää nälkäkiukutteluani. Päädyimme kolmannen kerran tällä reissulla tilamaan "plate for 2" annoksen (eli annoslautanen kahdelle). Eteemme kannettiin ihan mieletön läjä ruokaa ja se ruoka oli vielä ihan hyvää! Hintakin oli alle 30€!
Yllättävän hyvää ruokaa

Tästä sitten napa pullottaen ajelimme viimeiseen majapaikkaan Slovenian pääkaupungin Ljubljanan lipeille. Otimme kunnon päikkärit ja illalla kävimme hakemassa täydennystä jääkaappiin. Iltapalalla lipittelimme viinitilalta ostettua viiniä, söimme tuoretta leipää ja prosciuttoa. Tämän lisäksi pelasin ensimmäistä kertaa elämässäni Monopolia!

Testasin illalla myös sitä aamulla ostamaani voidetta reisiini (tai siis sitä näytekappaletta jonka apteekkari antoi kylkijäisiksi). Se kuumotti kivasti, mutta kipu alkoi hellittää! Aivan loistavaa!!!

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...