Siirry pääsisältöön

Slovenia - Päivä 3 (Triglavin kansallispuisto, Boca ja Kobarid)

Päivä alkoi taas siinä seitsemän paikkeilla aamupalalla. Pakkasimem laukut autoon ja suuntasimme kohti Slovenian ainoaa kansallispuistoa. Teimme lyhyen pysähdyksen pieneen kylään laskettelukeskuksen lähellä ja ostimme minulle hatun ja harjan. Molemmat olivat jääneet kotiin ja alkoi tuntua siltä, että kolmas päivä ilman hiusten harjausta olisi ollut liikaa.

Triglavin kansallispuisto on saanut nimensä sen korkeimman huipun mukaan, mutta huipulle emme siis kiivenneet. Vuoristoketju on osa Alppeja. Tie kansallispuistossa oli mutkainen ja etenkin Bovecin puolella oli enemmän liikennettä. Maisemat oli tietenkin upeat. Matkalla pydähdyimme muutamaan paikkaan ihailemaan maisemia.

GPS osoittama tie - muutama mutka matkassa
Ja autoja ja pyöräilijöitä ja moottoripyöräilijöitä

Matkalla vuorilta alas pysähdyimme ja kävelimme ihastelemaan vesiputousta Bocassa. Sloveniassa joet ovat häikäisevän valkoisia, johtuen kalkkikivestä.

Bocasta suuntasimme Kobaridiin. Siellä on 5 km kävelyreitti, jonka varressa on Mussoliinin perustama kirkko, rauniot 500-luvulta, ensimmäisen maailman sodan saksalaisten taistelurintaman rakenteita ja vesiputous. Kirkko oli reitin ensimmäinen kohde, jonne johdatteli tie reunustettuna kiviveistoksilla Jeesuksen elämästä.
Kiviveistokset reitillä

 Kirkko oli aika mahtipontisen näköinen, tais siis se harmaast kivestä tehty portaikko sinne. Kirkko itsessään oli perinteinen. Jotenkin se kirkko ja tuo harmaa portaikko ei sovi mielestäni yhteen, mutta toisaalta juuri tämän takia kyseinen kirkko jää myös mieleen.
Mussoliinin perustama kirkko.
Kirkolta raunioille sitten sai kävellä tovin ylämäkeä. Rauniot olivat kukkulan huipulla ja sieltä oli taas kerran aivan upeat maisemat. Täällä otimme pienen tauon, mutta raunioista ei tullut pahemmin kuvia otettua. Näitä hölmöilykuvia on sitten tallentunut kameraan sitäkin enemmän.
Rauniolla keskityttiin sitten hölmöilyyn, eikä kohteen kuvaamiseen.
Raunioilta matka jatkui ensimmäisen maailmansodan saksalaisten rintamaa pitkin. Tässä vaiheessa reitti oli alamäkeä ja suurin osa vielä jyrkänteen reunalla. Jyrkän rinteen alaspäin käveleminen on melkein raskaampaa, kuin ylöspäin kipuaminen. Piti melkein koko ajan katsoa mihin jalkansa laittaa, ettei päädy irtonaisten kivien vietäväksi. Saksalaisten rintama koostui tietty juoksuhaudoista. Juokushaudat olivat kapeita ja kiveen jyrsittyjä. Reitillä oli erittäin kapeat ja jyrkät portaat, jota sotilaat ovat joutuneen käyttämään. Kuinkakohan moni sotilas on kaatunut ja telonut itsensä näissä portaissa?
Portaikko oli kapea ja jyrkkä
Miljoonaan portaan jälkeen olimme taas rotkon pohjalla ja joen ylitimme riippusiltaa pitkin.

Soĉa joen ylittävä riippusilta

Tässä vaiheessa oli jo ihan mielettömän kuuma. Meidän piti ottaa uikkarit mukaan, mutta tietenkin ne unohtui autoon. Kun kohdalle osui ihana pieni puro, päätimme mennä sinne uimaan alusvaatteissa. Tämä oli ehkä päivän kohokohta! Harvoin saa uida pienen vesiputouksen lähellä ja ihan kaksistaan vielä.

Uimassa - pää ja jalka näkyy

 Uinti reissu oli erittäin virkistävä ja uudella tarmolla suunnistimme jälleen kohti uutta vesiputousta. Vesiputoukselle vei puinen kävelytie rotkon reunalla.
Täällä kannatti katsoa minne astuu

Kozjakin vesiputous
Päästyämme Kobaridiin takaisin autollemme oli taas ihan yhtä kuuma, kuin ennen pulahdusta purossa. Onneksi luvassa oli vielä lisää uimista, koska seuraavassa majapaikassa viinitilalla Valentinčič turizem oli uima-allas.

Viinitilalla oli vastassa ensimmäisenä ihana karvainen vastaanottokomitea.
Berniä oli kiva rapsutella, mutta tuli hirumuinen ikävä omaa koiraa.
Valentinčič turizem

Kirjauduimme vain sisään ja sitten pulahdimme altaaseen.
The pool

Tämä oli ehdottomasti reissun paras majapaikka. Yöllä oli hiljaista ja aamupala oli aivan ihana. Täällä olisi saanut maistella viinejä ja lainata pyöriä, mutta emme ehtineet tehdä kumpaakaan. Ens kerralla sitten. Tämä on sellainen paikka missä voisin yöpyä toistekkin. Huoneissa ei ollut ilmastointia, mutta se ei meitä ainakaan haitannut.

Illalla kävimme pizzalla, joka oli avokin mielestä ainakin ihan loistavaa. Mun valinta ei varmaan menny ihan nappiin, mutta syötäväähän se oli. Pizzat tuli eteen noin 5 minuutissa!!!

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...