Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Takaisin kohti pohjoista (9. päivä)

Laiskuus vei taas voiton ja suuntasimme junalla kohti pohjoista.

Sotakalustoa raiteilla
Jäimme pois pari pysäkkiä ennen Cesisiä. Pysäkin nimeä en muista, mutta lähdimme sieltä polkemaan Araisun kylään. Hieman ennen Araisua oli kyltti tuulimyllylle. Kävimme katsastamassa sen ja ihan pienen kiertoajelun arvoinen paikka. Tuulimyllyyn pääsi sisälle ja siellä oli paljon vanhoja esineitä. Tuulimylly oli aika idyllinen paikka - pihalla "vahtikoira" veti sikeitä auringossa ja tuulimyllyn takana oli kattohaikaran pesä.

Tuulimylly, vahtikoira ja kattohaikaran pesä
Araisun päänähtävyys on järvilinnoitus. Se oli siis 1100-luvulla rakennettu linnoitus puisine taloineen keskellä järveä. Se oli nyt entisöity (tai siis rakennettu uudelleen).
Reitti järvilinnoitukselle
Osassa rakennuksista oli vihkonen siitä kenen asumus se on.
Järvilinnoitus
Järvilinnoituksen vieressä oli myös hieman uudemman linnoituksen rauniot. Ei siellä hirveästi muuta ollut kuin linnan seinämät, mutta pienoismallista sai jonkinlaisen käsityksen siitä miltä se joskus on näyttänyt.
Edessä pienoismalli linnoituksesta.
Araisusta poljimme muutama kymmenen kilomteriä Cesisiin. Aamupalasta alkoi olla jo tovi ja nälkä oli taas vaihteeksi ihan hirmuinen. Tällä kertaa emme arponeet ruokapaikoissa, vaan menimme ensimmäiseen vastaantulleeseen ravintolaan syömään burgerit. Ravintola sijaitsi keskusaukiolla, mutta mitään mielikuvaa sen ravintolan ruua "hyvyydestä" ei ole. Se oli varmaankin ihan perus burgeri.

Burgerin jälkeen lähdimme etsiskelemään majapaikkaamme. Se löytyi helposti ja taas kerran avokki oli tehnyt täydellisen valinnan majapaikasta. Majapaikan terassi oli tosin ottanut osumaa parin päivän takaisesta ukkosmyrskystä. Majapaikan pitäjä kertoi, että siellä oli tullut valtavan kokoisia rakeita ja rikkonut terassin muovikatteen. Jälki oli sen mukaista. Reiät terassin katossa eivät haitanneet, koska emme sitä käyttäneet kuin pyörävarastona.

Illalla burgerin sulattelun jälkeen suuntasimme takaisin kaupungille. Cesisissäkin oli taas vaihteeksi linna ja linnarauniot.


Tämä oli tosin mielestäni tämän reissun kaunein linnapuisto.


Linnapuistossa oli useita patsaita, lampi ja muita kauniita yksityiskohtia.




Parin päivän takaisen ukkosmyrskyn jäljet näkyivät myös linnan puistossa.

Sateen huuhtoma polku
Jännin bongaamani yksityiskohta Cesisissä oli metallikattoinen koppero rautatieaseman luona. 


Se taisi toimia paikallisen kirjastona ja se oli todella aktiivisessa käytössä. Istuskeltiin tuon rakennelman vieressä syömässä mansikoita ja sinä aikana siellä kävi kymmeniä ihmisiä.

Kirjasto

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...