Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - suunnittelu ja valmistelu

Alunperin oltiin keskusteltu viikon reissusta jonnekkin Viroon hieman hitaammalla aikataululla kuin viime vuonna. Mulla oli lomaa kolme viikkoa, eli mua ei haitannut vaikka menee pari päivää viikon yli... Suunnittelu tapahtui mun Washingtonin-reissun aikana, eli avokilla oli täysi vetovastuu tästä lomaprojektista. Kun mä Washingtonin lentokentällä lueskelin avokin suunnitelmia, niin se olikin sitten kahden viikon reissu Viroon ja Latviaan.

Avokki vastasi reittivalinnoista, mä vain suostuin kaikkeen.
Avokin suunnitelma oli nerokas - poljetaan se mitä jaksetaan ja loput mennään junalla. Kaikki majapaikatkin oli varattu, niin eipähän mulle jäänyt muuta kuin laivalippujen hankkiminen ja loman odottelut. Tai siis oikeasti piti saada kaikki työ ja opiskeluasiat pakettiin ennen lomaa, eli kotiuduin viimeisenä työpäivänä seuraavan vuorokauden puolella.

Ei se oo niin justiinsa miten sen pyörän jättää?
Vasemmalla avokin pyörä ja oikealla mun.
Ennen tätä reissua mä en ollut vuosiin polkenut niin vähän kuin tänä vuonna. (En edes syöpähoitojen jälkeen). Töiden, opiskeluiden ja kaiken muun säädön takia pääsin orientoitumaan lähtöön vasta loman alettua. Lähtö oli onneksi vastan maanantaina, eli jäi siihen pari päivää aikaa viritellä pyörä menokuntoon ja palautua työrupeamasta. Oma kunto nyt oli vähän mitä se nyt oli - eli käytännössä oli hieman vaikeuksia pysyä avokin vauhdissa. (Rehellisesti sanottuna en pysynyt.) "Kisa" ei tosin ole kovinkaan reilu, koska avokilla on lukkopolkimet. Mä taas vedän peruslenkkareilla, kun ei Helsingin liikenteeseen kannata niitä hankkia (=pysähtelyä 2 min välein).

"Kisakunto"
Pari uutta pyöräilyvarustetta tuli "hankittua" - rainlegsit sadekeleille ja sitten tarakkalaukkku. Tarakkalaukun sain avokilta, kun se ei sopinut sen pyörän hifi-tarakkaan. Tarakkalaukku oli aivan loistava, varsinkin kun siihen sai ekstra vesipullon mukaan. Mun pyörän runkoon kun ei saa kiinitettyä kuin yhden vesipullotelineen ja sekin on hieman hankalasssa paikassa. Tämän lisäksi ei tarvinnut kaivela sivulaukuista lukkoja, laastareita tai vaihtovaatteita (koska jostain syystä ne on siellä aina alimpana).

Tarakkalaukku

Vaatteita pakattiin kolmeksi päiväsi ja pyykinpesuainetta. Osa majapakoista oli varattu sen perusteella, että siellä oli pyykinpesukone. Avokin vastuulla oli pyöränkorjausvälineet ja mulla hätävararuoka, pesuaineet ja ensiaputarvikkeet. Ja ei kun menoksi.
"Pyöräilymuotia" ja pyörätie vähän hukassa.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...