Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Junalla etelään (7. päivä)

Sunnuntai oli vieläkin lämpimämpi päivä. Koska helteillä polkeminen vilkkaasti liikennöityä tietä kohti Riikaa ei ihan hirveästi innostanut, niinpä valittiin se vähemmän hikinen vaihtoehto - eli juna.  Ei sillä etteikö junassa oltais hikoiltu. 

Helteitä on pidellyt
Latvian junat ovat aika korkeita ja se pyörän punnertaminen korkeita kapeita portaita pitkin ei ollut ihan helppo nakki ja tietty sivulaukut siihen päälle. Junissa ei tainnut olla ilmastointia, mutta wifi sieltä kyllä aina löyty.

Jäimme pois Ciekurkalnsin asemalla ja poljimme kymmenisen kilometria rannikkolle Vecakiin. Poljimme kauniin Mezaparkin läpi ja jos joskus mennään Riikaan toiste... niin tänne pitää ehdottomasti mennä.

Mezapark
Majapaikkamme oli siis asunto Vecakissa, jossa piti olla pesukone. Asunto oli aivan ihastuttava ja viileä. Sieltä löyty  se pesukone tällä kertaa ja laitoimme heti pyykinpesukoneen pyörimään. Teimme ruuaksi valkopapu-salaattia. Ja voi että se oli hyvää!

Pastaa, tomaattia, valkopapuja, maissia ja omenaa, eli se mitä lähikaupasta löyty


Koska keli ei iltaa kohden yhtään viilentynyt, niinpä lähdimme rannalla ilta kahdeksan paikkeilla. Vecakin ranta on upea. Valkoista hienoa hiekkaa, joka vain jatkuu ja jatkuu. Keli oli myös upea. Ilta kahdeksalta mittari näytti vileä 30 astetta ja merellä oli kaunis usva. Avokkikin tokaisi että tää on sitten meidän tämän vuoden etelänmatka ja tämän jälkeen sitä nimeä tästä reissusta on käytetty.

Upeaakin upeampi keli
Vedessä pulikoiminen oli pitkän lämpimän päivän jälkeen taivaallista.


Illalla majapaikkaan päästyämme keli muuttui äkisti viileämmäksi ja lopputuloksena kunnon ukonilma. Mä nukuin yön viileässä asunnossa kuin tukki ja seuraavana aamuna sainkin laittaa päälle puhtaita vaatteita.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...