Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Kooste Siguldasta

Tässä kooste Siguldan kaupungista, koska en halunnut tehdä maratonpostausta. Ja Sigulda ansaitsi ihan oman postauksensa....

Yövyimme Siguldassa kaksi yötä, joten ehdimme tutustua paikkaan hieman enemmän. Tosin paljon enemmänkin aikaa siellä olisi voinut viettää, koska kaupunki on luonut ympärilleen paljon tekemistä sekä siellä on paljon nähtävää.

Kaupungin keskustassa sijaitsee vanha linna sekä vielä vanhemman linnan rauniot.
Siguldad linnan piha
Siguldad linnan rauniot
Parasta linnassa oli näköalatasanne. Sieltä oli maisemat Gauja-joen laaksoon sekä 5 km päässä olevaan Turaidan linnaan. Tämä laakso on varmasti mahtavan näköinen syksyllä!

Gauja-joen laakso sekä Turaida linna
"Hyvän miehen" luola  sijaitsee Gaujan laaksossa. Luola oli iso ja siellä oli kalkkikiveen kirjoitettuja vanhoja tekstejä. Luola oli saanut nimensä siellä asuneen taidokkaan parantajan mukaan. Ihan näkemisen arvoinen tämäkin! 
Hyvän miehen luola - good man's cave
Vaikka Siguldan keskutasta luolalle on lyhyt matka, niin korkeusero Siguldan keskutan ja tämän laakson välillä on huomattava.

Gauja-joki taas kerran - tähän ei ikinä kyllästynyt
Jännin kokemus oli ehdottomasti kesäkelkkailu. Siguldassa on meinaan olympia-tason jääkelkkarata. Rakennuksen huipulle pääsee ihailemaan maisemia vaikkei haluaisi kelkkaillakkan.

Kelkkarata huipulla
Kelkkailua pääsee kokeilemaan viikonloppuisin. Lähtö ei onneksi ole ihan huipulta eikä mene ihan täysin maaliin asti.
Meidän lähtö
Kelkaa ohjasi onneksi henkilökunta ja vauhtia oli ihan riittävästi. Olis tosin ollut kiva mennä toinenkin kierros.
Kelkkailuvarusteet
Pihalla sai tutustua oikeaan kelkkaan

Paljon jäi kokematta kuten seikkailupuisto, vaellusreittejä, serpentiinitie ja gondoliajelu laakson yli. Mutta sehän tarkoittaa että Siguldaan pitää mennä joskus toistekkin!!!

Taisin unohtaa mainita, että keli oli todella lämmin. 30 astetta joka päivä ja se meidän hotellihuone ei ihan hirveästi viillenny yölläkään...

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...