Siirry pääsisältöön

Muistiinpanoja tuleville pyöräreissuille

Viime vuonna reissun jälkeen mun piti tehdä lista asioista, jotka piti muistaa seuraavaa reissua varten pakatessa ja suunniteltaessa. En saanut sitä ikinä aikaiseksi, mutta tänä vuonna ajattelin ryhdistäytyä.

Tavarat ja vaatteet

  • Leveämmät renkaat ainakin Lativaan. Viime vuonna Virossa Haapsalu-reissulla nuo mun renkaat oli ihan passelit, mutta Latvian hiekkateillä sitä leveämpää rengasta tuli ikävä. 
  • Hanki oikeasti niitä peffasta pehmustettuja pyöräilyhousuja. 40 km menee, mutta sen jälkeen on huomattavasti mukavampaa polkea pehmustetuilla housuilla esim. kuoppaisilla sorateillä. 
    • Jätä kotiin ne OW:n pitkät trikoot - ne ei vaan toimi pyöräillessä. Varsinkin jos tulee vettä.
  • Ota mukaa mahdollisimman ohuet verkkarit - vähemmän painoa. Toki niiden jättämistä kotiinkin voi harkita.
  • Ne flipflopit on oikeasti tarpeelliset. Katso että avokilla on omat mukana tai sitten joudut lainaa omias sille.
Aurinkolasit, flipflopit ja pieneen tilaan pakkautuva pyyhe
  • Ota mukaan hyvää teetä (jota meillä oli tällä kertaa mukana)

Matkan suunnittelu

  • Tahti oli tällä reissulla ihan hyvä, mutta alkureissusta tais tulla "ahmittua" nähtävyykisä ja loppua kohden tuli vähän väsy. 
  • Jos kuvittelee Latvian olevan yhtä tasaista kuin Viron länsiosan... niin se kuvitelma on väärä. Viljandista etelään oli meidän reitillä useita on nousuja ja laskuja. Ja ne mäet on aika usein pitkiä ja loivia. Mitä lähemmäs sitä Gauja jokea pääsee, sitä enemmän korkeuseroja. Ainakin minun mielestäni. Ei ne mäet mahdottomia ole, mutta välillä ne vain ei ikinä lopu!
  • Sellainen rantapäivä tai hengaillaan vain jossain olis varmasti tarpeen. Eikä TAAS toteuteta lepopäivä meidän tyylin = poljetaan 50 km 30 asteen helteessä katsomaan neuvostobunkkeria. (Me niin tullaan tekee tämä virhe varmasti toistekkin )
  • Pakkaa laukut järjestelmällisesti, niin tiedät mitä on missäkin. 
    • Pakkasin esim. yläosat (paidat) vasemman puoleiseen laukkuun pesuaineiden kanssa. Oikeassa sivulaukussa oli sitten alaosat (housut), U-lukko ja uimakamat. 
    • Sade vaatteet omaan nyssäkkään päällimmäiseksi tai muu päivän aikana tarvittava vaate. Ei tartte sitten räjäyttää molempia laukkuja vesisateessa kun niitä etsii. (Tämän opin Haapsalu-reissulla)
  • Juna on helppo ja halpa tapa matukstaa ne tylsät pätkät Virossa ja Latviassa, eikä tartte pyöräillä edestakaisin
Junalippu

Muuta huomioitavaa

  • Ei kannata syödä lihaa-ja-perunaa juuri ennen reissua, koska sitä saa vetää ainakin Latviassa enemmän kuin tarpeeks. Mä syön yleensä ihan mitä tahansa muuta mielummin kuin perunaa.
  • Kielitaitoa kannattais hieman kartuttaa, niin että olis edes ne alkeet. Ongelmia tulee kuitenkin vastaan esim. mikroaaltouuni jossa teksti kyrillisin kirjaimin. 
Pientä haastetta mikron käyttöön
Seuraavaa pyöräreissua ei ole suunniteltu ja voi olla että ens vuonna reissataan jollain mulla menopelillä kuin pyörällä.
Vielä kerran fiilistelyä Vecakin rannalta -
Gopro-kamera, avokki ja  30 astetta klo 8 illalla

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...