Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Valmierasta Raiskumisiin (4. päivä)

Yö Valmierassa oli ollut kuuma ja hieman heikosti nukuttu. Aamupalan jälkeen emme jaksaneet jäädä hikoilemaan kuumaan asuntoon, joten suuntasimme klo 9 paikkeilla etsiskelemään pyörähuoltoa. Tallinnasta asti mun pyörän oikeanpuoleinen poljin piti meteliä. Ja koska se ei loppunut reilun 100 km polkemisenkaan jälkeen, niin asialle piti tehdä jotain.

Netistä oli paikantanut pari pyörähuoltoa, mutta ne aukes vasta klo 10. Suunnitelmana oli mennä istukselemaan ja odottelee erään paikan aukeamista. Onneksi törmäsimme auki olevaan paikkaan ja kävin kyselemässä osaisko joku puhu englantia. Lopulta se korjaamon jamppa kiristi mun polkimesta jotain ja se pauke lakkasi. Ja ne ei edes halunnut maksua! Neuvoivat vain menemään meidän seuraavaan kohteeseen, eli Cesisin saman ketjun lafkaan hakemaan apua... jos ongelma jatkuu.

Aamupäivällä pysähdyimme Liepaan ihailemaan kalkkikivikaaria. Ihan näkemisen arvoinen paikka!
Liepassa
Matkan varrella söimme jossain tienvarsikuppilassa. Etsiessämme jotain avokin netistä bongaamaa rauniota(?), eksyimme ihan järjettömän kokoisen kamomillapellon keskelle. Se tuoksu oli ihan mieletön kuumana kesäpäivänä.

Kamomillapelto
Avokkia harmitti, kun ei löydetty sitä mitä etsittiin... mutta mä oli täpinöissä tuosta kauniista kamomillapellosta.

Lehmät ja minä


Joskus iltapäivällä useiden pitkien ja loivien mäkien uuvuttamana majapaikkaamme. Talo oli erittäin kaunis ja viileä. 
Majapaikka
Majapaikka oli järven rannalla, mutta siinä kohtaa ei voinut uida. Muutaman kilometrin päässä oli kuitenkin yleinen uimaranta laitureineen, jossa uimme ihan yksin. Tämä oli ihan täydellinen kesäpäivä - ehkä vähän kuuma polkemiseen ja niihin ylämäkiin... mutta niissä pitkissä alamäissä sai ainakin tuulenvirettä viilentämään.
Järvi
Illalla söimme majapaikkamme ravintolassa. Olimme ainoat asiakkaat, joten ruokaa ei tarvinnut odotella kauan. Se ruoka ei onneksi ollut sitä samaa kuin edellisinä päivinä - eli perunaa ja lihaa ... tai sitten lihaa ja perunaa. Ruokalista sisälsi vain aasialaista ruokaa ja mikä parasta se ruoka oli ihan älyttömän hyvää! Se mun syömä ankka oli ehdottomasti reissun paras annos. Jälkiruoaksi jaoimme vielä annoksen friteraattua banaania. Ihan älyttömän hyvää sekin.

Friteerattua banaania piti dipata veteen, jotta se jäähtyis syömäkelpoiseksi
Tänne vois ehdottomasti mennä toistekkin!!!

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...