Siirry pääsisältöön

Etelään junalla ja pyörällä (Viro ja Latvia) - Takaisin Tallinnassa (12. päivä)

Säätiedotusten mukaan Tallinnassa olis paremmat kelit kuin Tartussa. Niinpä herättiin aikaisin aamulla, koska oltiin päätetty lähteä ekalla junalla Tallinnaan. Junamatka meni niin kuin ne aikaisemmatkin, netissä roikkuen, nuokkuen ja musiikkia kuunneellen.

Tallinnassa jäätiin pois Ulemisten juna-asemalla. Seikkailimme sieltä Tallinnan itäpuolella olevaan Kadriorun puistoon. Hieman eksyimme, koska (avokki suunnisti ja) päädyimme Tallinnan lauluväljakille. Tämä oli valtava aukio, mihin virolaiset ennen itsenäisyyttä kokoontuivat laulamaan. Nyt se on konsertti areena ja jotain äänentoistolaitteita siellä sinäkin perjantaina viriteltiin.

Tallinna lauluväljak
Kadriorusta löytyi myös rakenteilla oleva japanilainen puutarha. Tämän on varmasti hieno, kunhan se eka saadaan valmiiksi.
Japanilainen puutarha
Kadriorun puiston eteläosassa oli sitten paljon perinteisempä menoa.

Tästä puistosta seikkailimme sitten syömään Kohalik kohvikiin (= se meidän perinteinen lounaspaikka Tallinnassa) ja sieltä asunnolle Endla kadun varrella. Kohalik ei pettänyt tälläkään kertaa ja meidän kämppäkin oli ihan jees.

Illalla pyöräilimme vielä keskustan länsipuolelle Harkujärven rannalle uimaan ja pällistelimme myös neuvostorakennuksia Öismäessä. Siellä oli aika jännää arkkitehtuuria ja suunnittelua - keskellä kaikkea oli lampi, leikkipuistoja ja viheralueita. Talot kehysti sitten tätä puistoaluetta. Suunnistaminen täällä oli aika hankalaa, koska siellä oli vain yksi iso tie... joka muodosti ympyrän ja kaikki talot näytti samalta.

Öismäe
Mä hoidin tämän iltasuunnistuksen, kun avokki hieman stressaantuu kaupungissa ja menettää suuntavaistonsa. Mentiin huomattavasti suoraviivaisemmin kuin päivällä... vaikka Öismäessä pientä epävarmuutta suunnassa olikin.

Ajateltiin että syötäis kevyt illallinen, jossain matkavarrella. Päädyttiin sitten georgialaiseen Argo baariin ja ruokien tilaaminen lähti taas vähän lapasesta... mutta ei niin pahasti kuin uutenavuotena 2015. Avokki tilasi hatsapurin ja se oli aika jäätävä mun mielestä. Oli kuulemma kyllä todella hyvän makuista, mutta aika tuhtia

Hatsapuria - egu, "vähän" voita ja tietty sitä juustoa
Lauantaina ei ollut mitään ihmeellistä. Herättiin aamulla, syötiin aamupala ja suunnattiin Linda Linen terminaaliin. Lounas syötiin Helsingin Pizzariumissa ja se pinjansiemen-vegaani pizza oli ihan täydellinen tapa päättää tämä reissu.

Kommentit

Suositut tekstit

Slovenia - Matkapäivä 1 (Radovljica ja Bled)

Keskiviikko iltana pakkasin laukut ja vein Onnin hoitoon. Mulla on aina ihan mieletön stressi laukun pakkaamisesta ja yritän vain jatkuvasti lykätä sitä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta matkalaukun pakkaaminen on todella ahdistavaa hommaa. Avokki ei oikein ymmärrä/arvosta tätä minun pakkaus-stressiä. Torstaina aamulla lento lähti kymmenen paikkeilla. Olimme totuttuun tapaan ajoissa lentokentällä ja joimme siellä perinteiset teet. Lento olisi ollut mukavampi ilman takapenkin juoppoja ja ilmakuoppia. Ne ilmakuopat oli yllättävän voimakkaita töyssyjä, ihmiset koneessa ihan kirkui. Mä en tykkää lentämisestä, mutta ei ne nyt niin pahoja ollut. Ne juopot meidän takana oli ihan kamalia, ikinä ei oo lennolla ollut niin äänekkäitä ihmisiä. Se niiden "puhe" tuli korvakuulokkeidenkin läpi, eli sitä ei päässyt edes pakoon. Onneksi lento oli vain sen 2½ tuntia. Ljubljanan lentokentällä oli juuri satanut ja ilma oli todella kostea ja lämmin. Autovuokraamossa oli pitkät jonot ja siell...