Siirry pääsisältöön

Onni update 9/2013 - Ei yhtään sen iisimpi viikko

Tämä viikko ei ollut myöskään rennoimmasta päästä. Ilmeisesti olin viime viikon perjantaina ollut ihan zombi töissäja maanantaina totesin, että kaikki perjantain aikaansaannoksenin pitää tehdä alusta alkaen uusiks. Mä en ilmeisesti käsittele kovinkaan hyvin epäonnistumisia, niinpä olin maanantaina pidempään töissä ja väkersin kaiken uusiks (vaikka asialla ei todellakaan ollut kiire).

Tiistaiaamuna heräsin puoli seitsemältä Onnin kohtaukseen. Kohtaus oli lyhyt ja Onni palautui siitä normaalia nopeammin. Diazepamia sille on aina annettava, jotta kohtaus ei uusiudu. Lopputuloksena tuttuakin tutumpi sivuvaikutus - Onnilla pää sekaisin  ja maailmaa syleilevä meno tiistai-iltana. Keskiviikko oli ihan tavallinen päivä, joskin töissä oli normaalia enemmän säpinää. Kotiinkin jouduin lähtee töistä ajallaan, kun tietokoneita päivitettiin etänä.

Torstaina illalla oli vuorossa taas rally-toko treenit. Mä en ihan tiedä kuinka paljon koirilla on ajantajua... mutta ennen kuin edes olin alkanut pakata treenireppua, niin Onni kantoi mulla treenilelunsa. Kyseinen lelu oli saanut olla säilytyspaikassaan rauhassa kokonaisen viikon. Hieman hämmästelin Onnin omatoimisuutta. Treenit meni ihan hyvin, jos sitä pientä nokkapokkaa toisen uroksen kanssa ei lasketa.
Onnin mielestä rally-toko treenien tärkein väline - eli palkkana käytettävä vetolelu
Perjantaina kotiin tullessani meillä oli vedet poikki. Mä olisin pärjännyt ihan hyvin, mutta avokki oli työmatkapyöräilystä hikinen ja oli vielä lähdössä illalla baariin kavereidensa kanssa. Hikisyys-ongelma ratkaistiin vierailulla avokin vanhempien luona. Avokki halusi Onninkin mukaan, koska avokin vanhempien luona oli avokin veljenpojat kylässä. Veljenpojat ovat erittäin tottuneita koiriin ja Onni sai siellä hirmuisesti rapsutuksia. Ongelmaksi hieman mudostu Onni pusukoneilu-ominaisuus. Nuorempi veljenpojista oli vielä niin täpinöissään, että Onnia silittäessään se pomppi tasajalkaa Onnin vieressä. Onnilla oli sitten hieman vaikeuksia hillitä pusukoneiluaan. Todella hienosti Onni kuitenkin käyttäyty.

Lauantaina löhöiltiin, syötiin hyvin ja käytiin lenkillä. Avokilla päivä meni lähinnä palautumiseen eilispäivän baarireissusta ja mä näpertelin kaikkea pientä. Sain kesän tokan satsin yrttejä kuivamaan ja siistin etupihan pähkinäpensasaitaa. Illalla katseltiin digiboksilta Silta-sarjan ensimmäinen osa (ja katsotaan varmaankin ens viikolla se toinen jaksi).

Minttua, persiljaa, basilikaa, oreganoa ja salviaa.
Iltaan mennessä avokki alkoi olla elävien kirjoissa ja lähdimme yhteislenkille metsään. Otin repun mukaan, jos vaikka matkan varrelta löytyis muutama kantarelli. Onnin ja avokin sienestys oli lähinnä mustikoiden mutustelua ja Onni kunnostautui myös makoilussa sammalikossa.

Sammalikko on hyvä paikka makoilla ja tarkkailla
Sieniä löytyi yli odotusten ja teimme näistä iltapalaksi sienibruschettaa.

Sienisaalis
Tänään sunnuntaina Onni herätti meidän neljältä aamulla kohtauksellaan. Kukaan meistä (minä, avokki eikä Onni)  ei meinannut saada unta tän jälkeen. Lenkitin Onnin seiskalta ja sitten mä sammuin sänkyyn ja nukuin kahteentoista. Kolmen paikkeilla Onni sai toisen kohtauksen ulkona meidän takapihalla. Loppupäivä on mennyt sitten siivotessa ja pyykätessä.

Takapihan "kukkia" kastellessani huomasin, että chilipensaassa on nuppuja! Nuppujen kuvaaminen hieman epäonnistui erään karvakuonon takia.

Chilipuskan nuppujen ikuistaminen hieman epäonnistui.
Tarkoituksena olis katsella miten Onnin kohtaustilanne kehittyy. Hyvältä viime viikkojen perusteella tilanne ei näytä ja hieman epäilen, että Pexion ei ole ratkaisu Onnin ongelmiin. Onnin neurologi on kesälomalla ja en sitten tiedä kuinka hyvin paikan muut eläinlääkärit osaavat nämä epilepsia-asiat....

Tälläistä tällä viikolla. Toivottavati ens viikko on parempi!

Suositut tekstit

Ummikot Aasiassa 2016 - Taiwan ja ruoka

Taiwanissa ruoka oli aina todella hyvää ja useimmiten myös halpaa. Tämän lisäksi se ruoka sopi mun vatsalle todella hyvin. Sytojen jälkeen vatsa on välillä esittänyt omia protestejaan turpoamalla, mutta tällä reissulla ei ollut mitään muita ongelmia kuin se yksi ilta Kaoshiungissa. Avokkikin sanoi että vatsa on ollut yllättävän hyvässä kunnossa. Ruoka ei ollut tulista, tai ainkaan liian tulista meille kummallekkaan... vaikka mausteita siinä toki oli.  Ruuan tilaaminen tuotti harvemmin ongelmia. Usein ruokalistoissa oli englannin kieliset käännökset, joskaan ne niissäkin oli käytetty varmaankin google-translatea. Vaihtoehtoisesti ruokapaikat saattovat erikoistua vain yhteen asiaan esim. Beef-noodlesiin (nautaa ja nuudeleita) ja silloin sen paikan nimi oli myös Beef-noodle. Beef-noodels Taiwanissa tuli testattua myös monta uutta ruoka-ainesta. En esimerkiksi ikinä aikaisemmin ole syönyt kokonaista friteerattua rapua (hampurilaisen välissä). Ei se mikää makuelämys ollut, mutta

Ummikot Aasiassa 2016 - Junalla Hualienista Taipeihin

Junaliput kannattaa Taiwanissa ostaa mahdollisimman aikaisin. Tämän opimme, kun Hualienissa ostimme lippuja Taipeihin. Lähtö oli lauantaina ja olimme ostamassa lippuja pari päivää aikaisemmin. Hualienin ja Taipein välillä on useita junavuoroja päivässä, joten emme arvaanneetkaan että kaikki paitsi yksi junavuoro oli täyteen buukattu. Tästä junasta saimme junan kaksi viimeistä vapaata paikkaa. Junalippu Junamatka Hualienista Taipeihin kesti muutaman tunnin. Avokki ja minä istuimme eri vaunuissa. Ihailin myös alkumatkasta rannikon vehreyttä ja marmoriseinämiä. Minä istuin jonkun turistioppaan vierellä koko matkan ja juttelimme siinä kaikenlaista.  Matka kului rattoisastati siinä jutustellessa ja taisin torkahdellakin.

Ummikot Aasiassa 2016 - Liuqiun saari (Taiwan)

Aamu alkoi aika ankeasti. Aamupalalla söin lähinnä paahtoleipää, kun mikää muu ei maistunut. Lepäilin vielä aamupalan jälkeen pari tuntia ja sitten aloin taas olla elävien kirjoissa. Sillä aikaa avokki oli suunnitellut helpoimman mahdollisen siirtymisen Liuqiun saarelle menevälle lautalle Dong gangin satamasta. Hotellin respa siis tilasin meille taksin, jonka maksoimme hotellilla. 45 minuutin matka maksoi n. 30€. Dong gangin lauttasatamaan päästyämme tarkoituksena oli ostaa liput. Passi olis kuulemma pitänyt olla mukana, mutta onneksi lompakosta löytynyt ajokortti kelpasi myös. Meidän ajoitus oli aika kohdillaan, koska lautta lähti melkein heti matkaan. Lauttamatka kesti n. 25 minuuttia. Heti satamassa vuokrausfirmojen edustajat piirittivät meidät. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, etteivät he puhuneet englantia ja me emme vieläkään puhuneet sanaakaan kiina. Tarkoituksena oli vuokrata polkypyörä, mutta saimme allemme 500 Taiwanin dollarilla (~15 €) kaksi sähköpyörää. Koska ki

Ummikot Aasiassa - Hong Kongin nähtävyydet osa 2

Paluumatkalla kävimme sitten katsomassa The Peakin (elikä vapaasti suomennettuna Huippu) on Hong Kongin ykkösnähtävyys. Se on siis korkea kukkula, jonne pääsee vinolla "ratikalla" ja se ratikka oli välillä yllättävän vinossa. Tämä ratikkasysteemi oli aika huonosti järjestelty tai siis sinne on ihan järkyttävän pitkät jonot. Jos haluaa mennä huipulle vain katsomaan maisemia, niin paikallisella julkisenliikenteenlipun arvolla (Octopus-card) pääsee jonon ohi. Emme siis tienneet tätä ja jonotimme tovin... Paikka on ihan näkemisen arvoinen ja ainakaan aamulla siellä ei ollut ihan hirveästi ruuhkaa. Kuva kaupungin puolelle Kukkula toimi selkeästi tilanjakajana. Toisella puolella oli kaupunkin pilvenpiirtäjineen ja toisella puolella vain metsää. Tuolla olisi kuulemma ollut myös paljon patikkareittejä, mutta meillä ei ollut aikaa siihen.  Ensi kerralla sitten. Se kukkulan toinen puoli Toinen jännä nähtävyys oli Kowloonin rannasta näkyvä valoshow. Meidän kamer

Ummikot Aasiassa 2016 - Maokongin teeviljelmät

Viimeinen päivä Taiwanissa käytettiin Maokongin teekukkuloille. Kukkuloille pääsi kätevästi gondolilla. Tämä oli ehdottomasti pisin gondoliajelu, jolla olen ikinä ollut.    Matkalla oli kolme välipysäkkiä ja tietenkin se päätepysäkki. Näkymät oli tietenkin mahtavat ja erittäin vehreät Vehreyttä sai myös ihailla suoraan alaspäin, koska gondoleissa oli läpinäkyvä lattia. Huipulla sitten ihmeteltiin tovi että mitä tehtäis. Päätettiin vuokrata päheät sähköpyörät. Mä otin pinkin. Huristeltiin edestakaisin alueella ja käytiin myös pienellä kävelyllä jonnekin huipulle. Ei sielä mitään nähnyt kuin vihreän seinämän... koska sitä kasvillisuutta oli niin paljon. Teeterasseja oli siellä täällä tietenkin. Käytiin myös tietenkin teehuoneessa. Juotiin tietenkin teetä, mutt myös hedelmä jäähilejuomia. Mä join tietenkin mangoa ja avokki otti jotain vihreää. Sähköpyörillä sai tehokkaasti ihalitua maisemia, mutta maasto oli aikaisempia kohteitamme ehkä h