Siirry pääsisältöön

Saarihyppelyä Kreikassa - Päiväretki purjeveneellä (Milos)

Mä oon kerran aikaisemmin käynyt lomamatkalla veneretkellä - Turkin Alanyassa. Olihan se ihan kiva, jos ei oteta huomioon että se vene hajos puolessa välissä retkeä ja tämän takia retken kesto vähän venähti 3-4 tuntia. Tuo veneen hajoaminen latisti silloin vähän fiilistä...

Nyt heti 13 vuotta myöhemmin päätin yrittää uudelleen veneretkeä. Miloksen saarella ei ole pulaa retkentarjoajista... varsinkaan Adamasin rannassa kaikille on tarjolla jotakin. Me valitsimme päiväretken Kleftikoon eräällä purjeveneellä. Hinta oli 40€ per naama ja se sisälsi ruuan, juoman ja tutustumiseen useampaan rantaa Miloksen länsiosassa. (Siis sinne minne ei saa ajaa vuokra-autolla.)

Reissu alkoi vähän nihkeästi, kun joku matkan varanneista hikeentyi täysin jostain täysin mitättömästä asiasta. Onneksi kyseinen turisti seurueineen päätti jäädä rannalle ja me muut päästiin aloittaa retki.

Vene oli aika iso ja 14 turistia mahtui sinne paremmin kuin hyvin. Keli oli hyvä. Juuri sellainen sopiva tuulen vire ettei tule kuuma, mutta allokkoa ei kuitenkaan ole. Aurinkoa paistoi koko päivän siniseltä taivaalta.

Sinistä vettä ja taivasta.
Aluksi saimma ihailla saarta mereltä päin - katakombien sisäänkäynnit, syrmatat, pari hylättyä mineraalikaivosta ja karhulta näyttävä kivimuodostelma

Sisäänkäyntejä katakombeille
Miloksen rantoja reunustaa useissa paikoissa kalastajakylät. Venevajoissa on erikoisuutena värikkäät ovet. Venevajaa/myrskysuojaa kutsutaan syrmataksi.

Kukkulan päällä Plakan-kylä ja rannassa kalastajien myrskysuojiksi rakennetut syrmatat

Karhukivi
Matkan varrella pysähdyimme parin luolan kohdalla ja pääsimme snorklailee. Veneestä sai lainata kamppeet, jos halusi... Mutta meillä oli omat räpylät ja snorkelit mukana.


Lopulta saavuimme päämääräämme Kleftikoon, jota merirosvot käyttivät suojanaan. Se on sellainen iso poukama täynnä erikokoisia luolia. Poukama oli täynnä veneitä, mutta ei tungokseksi asti. Kumivenekierroksella pääsimme tutustumaan paikan luoliin tarkemmin, joka oli kivaa. Kävimme myös snorklailemassa muutamissa näistä luolista. (En halua laittaa tästä kuvia paikasta, koska mikään niistä ei mielestäni anna oikeutta paikalle. Ens reissulle ostamme todellakin vedenkestävän kameran, koska tuolla olisi ollut niin paljon kuvattavaa.)

Paluumatkalla pysähdyimme muutamalle rannalle vielä snorklailee. Viimeinen osuus taittui ihan oikeasti purjehtien - meidän ei siis tarvinnut tehdä yhtään mitään... muuta kuin tietty nauttia matkasta.


Miloksen saarella kannattaa ehdottomasti mennä veneretkelle. Tai ainakin me koimme tämän olevan rento tapa tutustua siihen osaan saaresta, jonne ei pääse autolla.

Veneen omistaja (eli matkanjärjestäjä) oli tehnyt Kreikan talouskiirsin jälkeen loistavan päätöksen tarjota vain kreikkalaisia tuotteita. Lounaaksi oli järjetön määrä ihan mielettömän hyvää fetasalaattia ja tonnikalapastaa. Tosin mä en tiedä kuinka kreikkalaista tonnikala on?!  Välipalojakin oli tarjolla, mutta ne oli sellaista perusleipää ja kakkua. Juotavaa (kreikkalaista colaa, vettä, viiniä ja kaljaa) oli tarjolla koko ajan. Mä olin enimmäkseen kyllä vesilinjalla, kun piti vielä illalla ajaa Adamasista majapaikkaan. Mut ei se lounalla juotu valkoviini pahaakaan ollut.

(Aurinkorasvaa kannattaa varata mukaan, koska se aurinko on todella tujua merellä! Meillä oli 50 ja se riitti juuri ja juuri. )

Kommentit

Suositut tekstit

Ummikot Aasiassa 2016 - Taiwan ja ruoka

Taiwanissa ruoka oli aina todella hyvää ja useimmiten myös halpaa. Tämän lisäksi se ruoka sopi mun vatsalle todella hyvin. Sytojen jälkeen vatsa on välillä esittänyt omia protestejaan turpoamalla, mutta tällä reissulla ei ollut mitään muita ongelmia kuin se yksi ilta Kaoshiungissa. Avokkikin sanoi että vatsa on ollut yllättävän hyvässä kunnossa. Ruoka ei ollut tulista, tai ainkaan liian tulista meille kummallekkaan... vaikka mausteita siinä toki oli.  Ruuan tilaaminen tuotti harvemmin ongelmia. Usein ruokalistoissa oli englannin kieliset käännökset, joskaan ne niissäkin oli käytetty varmaankin google-translatea. Vaihtoehtoisesti ruokapaikat saattovat erikoistua vain yhteen asiaan esim. Beef-noodlesiin (nautaa ja nuudeleita) ja silloin sen paikan nimi oli myös Beef-noodle. Beef-noodels Taiwanissa tuli testattua myös monta uutta ruoka-ainesta. En esimerkiksi ikinä aikaisemmin ole syönyt kokonaista friteerattua rapua (hampurilaisen välissä). Ei se mikää makuelämys ollut, mutta

Ummikot Aasiassa 2016 - Junalla Hualienista Taipeihin

Junaliput kannattaa Taiwanissa ostaa mahdollisimman aikaisin. Tämän opimme, kun Hualienissa ostimme lippuja Taipeihin. Lähtö oli lauantaina ja olimme ostamassa lippuja pari päivää aikaisemmin. Hualienin ja Taipein välillä on useita junavuoroja päivässä, joten emme arvaanneetkaan että kaikki paitsi yksi junavuoro oli täyteen buukattu. Tästä junasta saimme junan kaksi viimeistä vapaata paikkaa. Junalippu Junamatka Hualienista Taipeihin kesti muutaman tunnin. Avokki ja minä istuimme eri vaunuissa. Ihailin myös alkumatkasta rannikon vehreyttä ja marmoriseinämiä. Minä istuin jonkun turistioppaan vierellä koko matkan ja juttelimme siinä kaikenlaista.  Matka kului rattoisastati siinä jutustellessa ja taisin torkahdellakin.

Ummikot Aasiassa 2016 - Liuqiun saari (Taiwan)

Aamu alkoi aika ankeasti. Aamupalalla söin lähinnä paahtoleipää, kun mikää muu ei maistunut. Lepäilin vielä aamupalan jälkeen pari tuntia ja sitten aloin taas olla elävien kirjoissa. Sillä aikaa avokki oli suunnitellut helpoimman mahdollisen siirtymisen Liuqiun saarelle menevälle lautalle Dong gangin satamasta. Hotellin respa siis tilasin meille taksin, jonka maksoimme hotellilla. 45 minuutin matka maksoi n. 30€. Dong gangin lauttasatamaan päästyämme tarkoituksena oli ostaa liput. Passi olis kuulemma pitänyt olla mukana, mutta onneksi lompakosta löytynyt ajokortti kelpasi myös. Meidän ajoitus oli aika kohdillaan, koska lautta lähti melkein heti matkaan. Lauttamatka kesti n. 25 minuuttia. Heti satamassa vuokrausfirmojen edustajat piirittivät meidät. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, etteivät he puhuneet englantia ja me emme vieläkään puhuneet sanaakaan kiina. Tarkoituksena oli vuokrata polkypyörä, mutta saimme allemme 500 Taiwanin dollarilla (~15 €) kaksi sähköpyörää. Koska ki

Ummikot Aasiassa - Hong Kongin nähtävyydet osa 2

Paluumatkalla kävimme sitten katsomassa The Peakin (elikä vapaasti suomennettuna Huippu) on Hong Kongin ykkösnähtävyys. Se on siis korkea kukkula, jonne pääsee vinolla "ratikalla" ja se ratikka oli välillä yllättävän vinossa. Tämä ratikkasysteemi oli aika huonosti järjestelty tai siis sinne on ihan järkyttävän pitkät jonot. Jos haluaa mennä huipulle vain katsomaan maisemia, niin paikallisella julkisenliikenteenlipun arvolla (Octopus-card) pääsee jonon ohi. Emme siis tienneet tätä ja jonotimme tovin... Paikka on ihan näkemisen arvoinen ja ainakaan aamulla siellä ei ollut ihan hirveästi ruuhkaa. Kuva kaupungin puolelle Kukkula toimi selkeästi tilanjakajana. Toisella puolella oli kaupunkin pilvenpiirtäjineen ja toisella puolella vain metsää. Tuolla olisi kuulemma ollut myös paljon patikkareittejä, mutta meillä ei ollut aikaa siihen.  Ensi kerralla sitten. Se kukkulan toinen puoli Toinen jännä nähtävyys oli Kowloonin rannasta näkyvä valoshow. Meidän kamer

Ummikot Aasiassa 2016 - Maokongin teeviljelmät

Viimeinen päivä Taiwanissa käytettiin Maokongin teekukkuloille. Kukkuloille pääsi kätevästi gondolilla. Tämä oli ehdottomasti pisin gondoliajelu, jolla olen ikinä ollut.    Matkalla oli kolme välipysäkkiä ja tietenkin se päätepysäkki. Näkymät oli tietenkin mahtavat ja erittäin vehreät Vehreyttä sai myös ihailla suoraan alaspäin, koska gondoleissa oli läpinäkyvä lattia. Huipulla sitten ihmeteltiin tovi että mitä tehtäis. Päätettiin vuokrata päheät sähköpyörät. Mä otin pinkin. Huristeltiin edestakaisin alueella ja käytiin myös pienellä kävelyllä jonnekin huipulle. Ei sielä mitään nähnyt kuin vihreän seinämän... koska sitä kasvillisuutta oli niin paljon. Teeterasseja oli siellä täällä tietenkin. Käytiin myös tietenkin teehuoneessa. Juotiin tietenkin teetä, mutt myös hedelmä jäähilejuomia. Mä join tietenkin mangoa ja avokki otti jotain vihreää. Sähköpyörillä sai tehokkaasti ihalitua maisemia, mutta maasto oli aikaisempia kohteitamme ehkä h